úterý 30. srpna 2016

Zork: The Great Underground Empire

Zork je první hra vytvořená společností Infocom, kterou založili Dave Lebling, Marc Blank, Albert Vezza a Joel Berez. Jde o klasickou textovku - textovou adventuru. Hra byla oficiálně vydána v roce 1980. Nejdříve se ovšem objevila na platformě PDP-10, poté byla portována na TRS-80 a později na další, v té době používané platformy.

 Přehled vydání nejzajímavějších verzí:
  • 1981 - Apple II
  • 1982 - DOS
  • 1983 - Atari 8-bit, Commodore 64
  • 1984 - Macintosh, TRS-80 CoCo
  • 1985 - Atari ST
  • 1986 - Amstrad, Amiga
  • 1987 - Commodore 128
  • 1991 - PC-98
Dnes je možné hrát i ve webovém prohlížeči. Jednotlivé verze jsou téměř stejné, liší se jen font, barva a podobné věci související s platformou. Pouze na japonském počítači PC-98 obsahuje Zork grafiku - úvodní obrazovku, inventář...

Inventář z verze pro PC-98



Infocom vytvořil Zork v programovacím jazyku Zork Implementation Language (ZIL). Hra je poté na různých platformách spouštěna virtuálním strojem Z-machine. Díky tomu byla portace na další platformy snadnější - měnil se pouze virtuální stroj a nikoli celá hra. Infocom v ZILu vytvořil nejen pokračování Zorku, ale i jiné textovky (Planetfall, Enchanter Trilogy).

Zork obsahuje také velmi propracovaný pasrer - systém rozpoznávání zadaných příkazů. Umožňuje nejen obvyklé dvouslovné příkazy jako "DROP KEY", ale i podmínky "DROP ALL KEYS" a zkratky "GO W" místo "GO WEST".

Příběh hry je zasazen do starého domu, jeho okolí a podzemí. Hráč musí sesbírat devatenáct pokladů. Poté se mu vyjeví cesta dále k druhému dílu, který přímo navazuje. Během hraní je důležitá nejen orientace (110 místností), ale i práce s velmi omezeným inventářem. Také není problém ve hře zemřít, ať už rukou nepřítele nebo nebezpečnou pastí. Zork obsahuje i systém bodování s maximem 350 a ukazuje kolik tahů jste potřebovali k dohrání. Minimum se uvádí kolem 230, ale já potřeboval 457 - rozhodně jsem nenašel optimální cestu podzemím :-) Hratelnost je i v dnešní době příjemná a hra se nechá dohrát i bez návodu, pokud tomu dáte čas. Doporučuji si hru zahrát třeba i s návodem, pokud nemáte trpělivost nebo náladu. Jde o kus zajímavé herní historie a zajímavý zážitek.

  Finální obrazovka hry Zork I

Na první díl těsně navazuje Zork II: The Wizard of Frobozz a Zork III: The Dungeon Master. Společně tvoří ucelenou trilogii. Později vyšlo ještě 6 pokračování (nejen textovky). A i několik her zasazených do stejného světa (např.: Enchanter Trilogy, Wishbringer, ZorkQuest). Zork se jako historicky významná hra objevuje ve filmech a knihách, například Marťan, Teorie velkého třesku nebo Ready Player One. Ve hře Call of Duty: Black Ops lze hrát Zork na starém počítači (achievement). Sám Zork obsahuje easter eggy na hru Colossal Cave Adventure.

Dnes lze hru mimo aukce zakoupit v digitální podobě na GOG.com jako Zork Anthology. Balíček obsahuje hry Zork I, Zork II, Zork III, Beyond Zork, Zork Zero a Planetfall. Hry jsou dodávány včetně Dosboxu a s jejich provozem jsem neměl žádný problém. K tomu dostanete doplňující materiály (mapy, manuály, dokument o historii). Další možnost, jak si hru dnes zahrát, je využít modernější interpret textovek. Zork podporuje například Windows Frotz, iPhone Frotz nebo univerzálnější Gargoyle. Stále je však nutné vlastnit originální herní data.

Pokud vás tedy textové adventury neodrazují, hru Zork: The Great Underground Empire rozhodně doporučuji vyzkoušet. Není třeba se bát ani angličtiny, textů není tolik a jsou psány poměrně jednoduše.

Hodnocení: ANO






Žádné komentáře:

Okomentovat