sobota 31. prosince 2022

Herní výzva a Zahrajem 2022

Stejně jako v předchozím roce jsem se i letos účastnil dvou celoroční akcí - Herní výzvy na Databázi her a Zahrajem na High-Voltage. Letos bylo na vše nějak méně času, přesto jsem obě akce splnil zhruba dle očekávání. 

Breath of Death VII

Herní výzva

Tentokrát jsem se rozhodl všech deset kategorií splnit jak v rámci klasické varianty tak hardcore, ale na žádné vlastní rozšíření nedošlo. Opět bych rád upřesnil, že označení hardcore často neznamená nijak těžší zadání nebo hry, často naopak a jde spíše o dvě mírně odlišné varianty zadání. Teď už ale k jednotlivým kategoriím.

Monkey Island

  1. Novinky z domova - kategorie zaměřená na nové české a slovenské hry se plnila skoro sama, vlastně jsem nevěděl co vybrat dříve. HC je omezena na rok 2022 a splnil jsem ji hrou Catie in MeowmeowLand, adventurou inspirovanou tvorbou Amanity. Normální varianta je omezena rokem 2020 což plní hra A Knight Never Yields, v podstatě plošinovka, kterou je nutné projít poslepu. Moc zajímavý zážitek. Obě hry mohly být delší.
  2. Cesta do středu země - hry odehrávající se většinou nebo částečně pod povrchem krásně plní dva díly Dungeon Mastera. Legendární sérii jsem si letos zopakoval a hry bez problémů obhájily své kvality. Navíc druhý díl krásně přidává pobyt na povrchu, takže do této kategorie ideální dvojce.
  3. Ticho jako v hrobě - Hlavní postavy klasických doomovek obvykle nemluví, takže na základ krásně posloužil Witchaven. Umělecky zpracovaná plošinovka GRIS, ve které nepadne ani slovíčko je zase skvělou volbou na HC.
  4. Zvířecí instinkt - Her jejichž název obsahuje zvíře je mnoho, ale Monkey Island mě napadl první, navíc se to letos opravdu hodilo, když vyšlo po mnoha letech další pokračování. Relaxační zážitek s hraním za lišku - The First Tree, je překvapivě zajímavá a chytlavá záležitost.
  5. Na vážkách - tuto kategorii splnily krásně mimochodem první a třetí díl série Soldier of Fortune, aneb od slušné akce se 76% po 50% průměr. Osobně jsem dal trojce ještě o 10% méně, opravdu ostuda série.
  6. Svaz spokojeného hraní - zde jsem chvíli přemýšlel o dohrání nějaké hry z každého z 15 států, ale raději jsem se věnoval jiným hrám. Braveland Wizard, zjednodušený Heroes, tak reprezentuje přímo Rusko a moderní textovka Zarya-1 zase Moldavsko.
  7. Hippokratova přísaha - lékařů je ve hrách také celkem dost, ale jako fanoušek jsem kategorii splnil díky doktorce Crusherové ze Star Treku, konkrétně A Final Unity. Na HC zase dobře posloužila textovka Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
  8. Rodina nadevše - velmi jednoduchá kategorie, kandidátů bylo z letošních her více. Indiana Jones and the Last Crusade je vztahem otce a syna známý. Hero of the Kingdom: The Lost Tales 2, pokračování jednoduché, ale zábavné série, tentokrát s hlavní hrdinkou nabízí příbuzných hned několik.  
  9. Vzkaz ze záhrobí - hry se často nemrtvými jen hemží, základní kategorie je tak bez problémová. Zařazení Onimusha: Warlords je tak především díky účasti v projektu Retro klub. Naopak Breath of Death VII je přímo esencí HC varianty, v kolika hrách ovládáte kostlivce, upíra, ducha a zombii? Navíc jde o povedenou poctu klasickým JRPG.
  10. Vzhůru do oblak - s leteckou kategorií jsem měl velké plány ze kterých nakonec sešlo. Základ tak plní Wichaven II díky kouzlu na létání a HC remastrovaný Forsaken, slušná variace na téma Descent.
Celkově je tedy her 20, dvojnásobek oproti loňskému roku, ale herní doba 199 hodin je jen o málo delší. Nejvíce času zabral Dungeon Master s 38 hodinami, sice jde o opakované dohrání, ale snažil jsem se dost vytrénovat postavy. Nejkratší je A Knight Never Yields, 2 hodiny i s častým opakováním a kompletací achievementů. Průměrný rok vydání je 2005, nejstarší jsou společně Dungeon Master a Dr. Jekyll - 1988, nejnovější je letošní Catie. Průměrně jsem udělil hodnocení 74%, podobně jako loni, nejvíce mají oba Dungeon Mastery s 90%. Nadprůměrné hodnocení mají všechny hry až na jednu, Soldier of Fortune: Payback. Celkem 7 her má 80% a více, opět jako loni. Udržuji zřejmě podobný standard výběru. Žánrově jsou nejvíce zastoupeny adventury, následované FPS.

Zahrajem

Sledge tentokrát sáhnul třikrát mimo stránky Score a jednou pro změnu zvolil dvě hry současně. Většinou zvolil zajímavý titul, ale dvakrát jsem vynechal. Nejprve dříve mnohokrát dohraný Command & Conquer, nahradil jsem alespoň několika neoficiálními misemi, a pak OpenXCOM ještě s modifikací. Na tuhle kombinaci nějak nebyla nálada. Rok 2022 začal u Score 19 a skončil u čísla 27.

Chronomaster
  • Leden - Star Trek: A Final Unity - skvělá adventura která zároveň posloužila do výzvy, stejně jako další tituly o kterých se tak nebudu více rozepisovat.
  • Únor - Dungeon Master II - zde není moc co dodat, jen že jsem začal hezky od prvního dílu a opět nedohrál Chaos Strikes Back.
  • Březen - Soldier of Fortune - slušná střílečka, rovnou jsem si dohrál celou sérii a doplnil knihovnu o romány od Johna F. Mullinse.
  • Duben - The Fifth Element - překvapivě slušná akce na motivy legendárního filmu. Nenadchne, ale za zahrání stojí.
  • Květen - Command & Conquer - nehráno, před dvěma lety kompletně dokončen remaster, ale dal jsem pár misí ze série GDI-100.
  • Červen - Witchaven - skvělá volba, velmi slušná doomovka. Dohrán i druhý díl včetně neoficiálního rozšíření Horror Back.
  • Červenec - Dračí Historie & Mise Quadam - dvojce českých adventur. Dračí Historie za zahrání stojí, ale Mise Quadam byla spíše utrpení.
  • Srpen - I Have No Mouth and I Must Scream - opět adventura, ale tentokrát úplně jiná kategorie. Výborná hra a jedna z adventur, které by měl zkusit každý. Povídka hru krásně doplňuje, ale ostatní díla autora mě moc nenadchla.
  • Září - The Dig - opět adventura, pro změnu z dílny LucasArts. Povedená hra s několika nedostatky. 
  • Říjen - Abuse - akční plošinovka, která nedostála vzpomínkám. Není to úplně špatné, ale nějak jsem si to pamatoval výrazně lepší, což byl asi největší problém. 
  • Listopad - OpenXCOM + Final Mod Pack - vynecháno
  • Prosinec - Chronomaster - na závěr pro změnu adventura, stále nadprůměr, ale na předchozí dvě nedosahuje. Rozporuplná grafika a nevyvážená obtížnost doplněná o skvělé psaní a pár zajímavých nápadů.
Z třinácti her mám tak odehráno 11 s celkovou herní dobou 132 hodin. Nejvíce času jsem strávil s Dungeon Master 2, rovných 23 hodin. Nejkratší byla Dračí Historie s 6 hodinami. Průměrné hodnocení 70% hodně sráží Mise Quadam s 35%. Jasnou převahu mají opět adventury.

Děkuji organizátorům obou akcí a už se těším na příští rok. Doufám, že bude hojná účast a především, že si o vybraných hrách i hezky popovídáme. 

Žádné komentáře:

Okomentovat