pátek 4. listopadu 2016

Quake - 20. výročí a Dimensions of the Past

Quake je klasický zástupce žánru FPS, který byl v době vydání známější pod názvem doomovky. Jde o pokračovatele her Wolfenstein a Doom od firmy id Software. Byla vydána v roce 1996 a šlo o naprosto revoluční hru. Letos slaví Quake 20. výročí. A právě nyní  je vhodná příležitost napsat něco o hře samotné, ale i o oslavách jejího vydání.




Ve své době šlo opravdu o výrazný posun žánru a to především z technického hlediska. Grafika byla poprvé plně 3D. Nešlo již o žádné rotující sprity (2D obrázky), ale o plně polygonové modely v plně trojrozměrném prostředí. Původní verze byla určena pro operační systém MS-DOS, ale později byla přidána podpora pro Windows (WinQuake) a podpora hardwarové akcelerace OpenGL (GLQuake). Na enginu prvního Quake byla vydána hra Hexen II. A jeho hodně modifikovaná verze (pojmenovaná GoldSrc) pohání hru Half-Life. Samozřejmě technologie následujících pokračování vychází ze základů položených právě prvním dílem.

Volba obtížnosti

Základní hra je rozdělena do 4 epizod. Volba obtížnosti a epizody je udělána velmi neobvykle. Jde o samostatný level, kde záleží do kterého teleportu vejdete. Navíc, čím těžší obtížnost, tím je složitější se k ní dostat. Hudbu ke hře vytvořil Trent Reznor a jeho skupina Nine Inch Nails. Soundtrack je opravdu povedený a dobře poslouchatelný i samostatně. Quake byl také velmi populární v multiplayeru a v takzvaných speedrunech (dokončení hry, za co nejkratší dobu).

Quake se o rok později dočkal dvou oficiálních datadisků, Scourge of Armagon (Hipnotic Software) a Dissolution of Eternity (Rogue Entertainment). Oba přinesly standardní datadiskový obsah v podobě nových levelů, nepřátel a zbraní. Vyšlo také mnoho neoficiálních rozšíření z nichž nejzajímavější je jakýsi třetí datadisk Abyss of Pandemonium, který je dnes k dispozici zdarma. Fanouškům rozhodně doporučuji zkusit všechny tři zmíněné projekty. Quake včetně datadisků je k dispozici na Steamu i GOG.com. Stejně jako jeho předchůdce, Doom, se i Quake těší velkému zájmu tvůrců modifikací. Kromě nepřeberného množství nových úrovní vznikly i takové zvláštnosti jako Quake Rally nebo Quake Battle Chess. Tvůrci od začátku počítali s možnostmi snadné fanouškovské tvorby.

Dopefish v Dimensions of the Past

K letošnímu 20. výročí vydání hry připravilo švédské studio MachineGames pátou epizodu s názvem Dimensions of the Past. Vývojáře můžete znát ze hry Wolfenstein: New Order a jejího samostatného datadisku Wolfenstein: Old Blood. Epizoda obsahuje sedm levelů, jeden tajný a jeden finální. Finální level je předělávkou z originálního Quaka. Součástí je také jedna mapa pro deathmatch. Hratelnost je velice povedená, hraní hezky odsýpá a člověk se opravdu nenudí. Obtížnost je nastavena tak akorát. Součástí nejsou žádné nové prvky, ani ty z oficiálních datadisků, je použit jen obsah z původní hry. V Dimensions of the Past můžete také narazit na Dopefish, známou velkou tupou rybu, původně ze hry Commander Keen 4. Tento výmysl Toma Halla, jednoho ze zakladatelů id Software, se vyskytoval i v původním Quakovi. Dopefish můžete potkat také v mnoha jiných hrách například Rage, Doom 2016, Max Payne nebo Hitman 2. Epizodu určitě vyzkoušejte, je bez problémů funkční, jak s originální verzí hry, tak se Steam a GOG.com verzemi.   

NIN - Nine Inch Nails
Na závěr několik zajímavostí o hře:
  • po dokončení hry odešel z firmy John Romero (jako po dokončení Dooma Tom Hall), další ze zakladatelů
  • bedna s municí pro hřebíkomet (Nailgun) obsahuje nápis NIN - reference na skupinu Nine Inch Nails
  • dobové recenze najdete v časopisech Level 19, Score 32, Excalibur 57 a Riki 22
  • hra je také zařazena v knize "1001 videoher, které si musíte zahrát, než zemřete"
  • Quake vyšel také na platformy Amiga, Sega Saturn a Nintendo 64
  • verze pro Saturn běží na na enginu her PowerSlave a Duke Nukem 3D, obsahuje také 4 kompletně přepracované levely
  • jde o první hru id Software, která nebyla vydána na disketách.      

Žádné komentáře:

Okomentovat