úterý 28. dubna 2020

Panzer General a jeho pokračování

Tahová strategie Panzer General od firmy SSI patří mezi mé oblíbené hry. Ve své době se jednalo o velice úspěšnou hru a tak se dočkala mnoha pokračování. Vždy jsem si říkal, že mám o sérii celkem přehled, ale nedávno jsem rozehrál Fantasy Generala a narazil na věc, o jejíž existenci jsem neměl tušení. Následující je tedy především pokus o kompletní přehled v sérii.
Obal Five Star Series  zdroj: mobygames.com
Prvních pět částí je založených na společném enginu, byť postupně zlepšovaném, a označováno jako Five Star General Series. První částí je již zmiňovaný Panzer General z roku 1994. Hra nabízí mnoho bitev z druhé světové války z německého pohledu. Pokud chtěl někdo hrát za spojence, dočkal se již o rok později. Allied General přinesl mimo spojeneckých kampaní také samostatné scénáře, ve kterých je možné začínat za obě strany. Po těchto dvou dílech se SSI trochu utrhlo ze řetězu. V roce 1996 vyšly hry Fantasy General a Star General. Mimo přesunu do fantasy a sci-fi prostředí obsahují již více novinek. Od výzkumu nových jednotek až po přepínání mezi vesmírnou a pozemní částí. Po těchto odpočkách následuje návrat na reálná bojiště. V roce 1997 vychází Pacific General, nejpropracovanější díl Five Star. Přináší námořnictvo, velké množství jednotek a nejpokročilejší engine. Spolu s prvním dílem jde o fanoušky nejčastěji rozšiřované díly. Musím ještě uvést odkaz na skvělé české stránky o Panzer, Allied a Pacific Generalovy, které obsahují mnoho informací a rozšíření.

Co mě nyní při rozehrání GOG verze Fantasy Generala překvapilo, je přítomnost mini-kampaně. Na nic takového jsem si nevzpomínal. Jde o rozšíření, které bylo ke stažení na stránkách SSI a je součástí právě GOG verze. Pokud vím jde o jediný takový počin.
Pacific General  zdroj: mobygames.com
V tom samém roce vychází plnohodnotné pokračování Panzer General II, již s novým enginem, který přináší novinku v podobě Living Battlefield a výrazně lepší grafiku. Ten byl využit ještě jednou v roce 1998 u People's Generala. Prostředí se přesunulo k fiktivnímu konfliktu v Asii na počátku 21. století.
People's General  zdroj:mobygames.com
Dále se série posunula více do 3D a díky době se také dostala mimo hlavní zájem. Panzer General 3D Assault z roku 1999 ani Panzer Genreal III Scorched Earth z roku 2000 nezaznamenaly velký úspěch. Nepomohl ani návrat na populární bojiště druhé světové války. Tímto také SSI se sérií končí a následuje několik celkem nezajímavých pokusů. V roce 2007 vychází Panzer General pro mobilní telefony s Javou. O dva roky později zavítal Panzer General: Allied Assault na Xbox 360, společně se stejnojmennou deskovkou.Ta se dočkala dokonce pokračování s podtitulem Russian Assault. A v roce 2013 vznikl Panzer General Online jako free-to-play přímo v prohlížeči.
Panzer General 3D  zdroj:mobygames.com
Skutečného návratu se tak série dočkala až v roce 2019. Firma Owned by Gravity ve spolupráci se strategickou velmocí Slitherine vydává Fantasy General II: Invasion. Toto překvapivé pokračování je zdá se celkem úspěšné a již se dočkalo vydání rozšíření s názvem Onslaught. Snad se v budoucnu dočkáme dalších dílů této zajímavé a rozvětvené série. Pokud někdo ví o nějakém dílu či rozšíření, které jsem vynechal, tak budu vděčný za upozornění.

8 komentářů:

  1. Myslím si že jako asi nejlepší a nejvěrnější následovník Panzer Generalu jsou Panzer Corps, ty jsou naprosto bezkonkurenční - no a teď vyšel Panzer Corps 2

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano Panzer Corps jsou povedená hra, bavil mě třeba i Unity of Command, který má již také druhý díl. Ono těch dobrých tahovek je dost, obzvláště právě od Slitherinu, ale u některých sérií dost pracuje i nostalgie.

      Vymazat
  2. Panzer Corps (jedničku) jsem si nedávno nainstaloval a uvídíme, jak si povede! :) Má totiž slušného konkurenta - Order of Battle. Dohrál jsem celou pacifickou kampaň a za mě opravdu parádní hra, důstojný nástupce Pacific Generalu.

    Sérii General je třeba brát s tím, že je prostě trochu zjednodušená (ve srovnání např. s Garry Grigsby's War in the West/East). Nevím, jestli mě při hraní Panzer Corpsu nepřemůže už ta repetitivnost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě ta zjednodušenost celkem vyhovuje, komplexnější strategie jsou často už extrémně časově náročné. Repetitivnost odstraňuji hraním více her a prokládáním různých žánrů.

      Vymazat
    2. Souhlasím, že ta zjedondušenost je plus. Dobře se to hraje, odsýpá to. Já jeom jsem měl trochu už problém, když tenhle typ her hraju relativně krátce po sobě. Tak už nějak cítím, že to je "to samé". Což není chyba hra, problém bude spíš ve mně :)

      Vymazat
    3. To je asi normální. Také musím střídat různé hry. A hry řekněme 50h+ nehraji v kuse, ale střídám s jinými. Teď se třeba Fantasy General hezky doplňuje s Final Fantasy VII a občasným tahem v X-COM Email.

      General série mě baví jako celek, hry jsou tak akorát a navíc nostalgie. Ale v podstatě každá má lepší ekvivalent - Master of Orion/Magic, Steel Panthers WaW, Panzer Corps, Heroes, Warlords, Strategic Command....

      Vymazat
  3. V mém letitém hrani se mě Panzer General dotkl několikrát zvláštním způsobem. Jako milovník Battle Isle mi PG v počátku připadal jako kopie právě Battle Isle, akorát zasazená do druhé světové. A nebylo to daleko od pravdy. Když se mi do rukou dostal před dávnými léty Panzer General 1, myslel jsem si, že to pro mě, coby milovníka historického období WW2 bude hra snů, ale paradoxně mě odradil pocit přepisování historie. Ne, že by kampaň nekopírovala konkrétní událost, ale přišlo mi, že buď by musela hra být strašn lineární a nebo by došlo k přepisování historie a to meě popravdě nelákalo. Definitivní tečkou byl omezený počet tahů a nějakou misi jsem opakovaně nedal a pak to vzdal. Hodně mě ale zaujal Pacific General a Panzer General 2, obě hry jsem si nakonec i pořídil na GoGu s tím, že se do nich jednou ponořím. Pořád mě pronásleduje paradox, že jako milovník WW2 nejsem moc schopen strategie z období WW2 hrát a nevím proč :-) To mě spíše láká nějaký simulátor, kde vím, že ze jakoby zúčastním bojů ale na strategickém poli bude vše, jak bylo. Ještě se dotknu odklonů. Fantasy General - nedávno jsem se do něj pustil a bohužel po x bitvách mi hra přišla strašně repetetivní, jakoby každá mise byla v podstatě stejná, hrr do vřavy a modlit ser, aby mé zásahy byly úspěšnější než soupeřovy. Vývoj jednotek sice ok, ale popravdě, mě více baví Warlords 2 než tohle. Svým způsobem mě Fantasy General zklamal a jestli se k němu vrátím, tak doufaje, že třetí šance, kterou mu dám mě přesvědčí, že jsem se mýlil.Třetí proto, že jsem měl z FG naprosto stejný pocit i před dávnými léty, kdy jsem jej hrál poprvé a taky nedohrál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Battle Isle radši ani nemluv. Krásné hry, které bych také někdy rád projel komplet. Zvlášť na dvojku mám super vzpomínky.

      Já naopak WW2 strategie rád a změny historie mi nevadí. I alternativní historie je často fajn. Pacific General je z toho co jsem hrál asi nejlepší(myšleno z General).

      FG má pro mě nezáživné krajiny, ale jinak mě baví. Už mám hodně přes 20h a stejně to skoro každý den zapínám. Ale zase u toho nevydržím tak dlouho v kuse jako teď u FF7. FG2 vypadá mnohem variabilnější, ale přece jen jsem si chtěl zopakovat jedničku než se do něj naplno vrhnu.

      Vymazat