Před pár dny vyšla vylepšená kolekce her Heretic + Hexen, samozřejmě od Nightdive. V neděli jsem se dostal k hraní a aktuálně mám projitého celého originál Heretica. Tím myslím tu původní verzi s třemi epizodami, končící porážkou D'Sparila. Tím že jsem loni dohrál všechny klasické Doomy, opět díky kolekci od Nightdive, jsem celou dobu v hlavě porovnával Doom a Heretic.
Hry používají stejný engine, jen Heretic mírně rozšířený. A nemá toho navíc zrovna málo. Zbraně mají díky Tome of Power dva režimy střelby, které jsou často výrazně odlišné. Je s tím opravdu hodně zábavy, třeba smrtící déšť z Pekelné hole je moc užitečný. Naopak plamenomet místo raketometu (Phoenix rod) nic moc. Bonusy se ukládají do inventáře, takže nesmrtelnost nebo doplnění života můžete využít v tu správnou chvíli. Je možné i létat a dokonce změnit nepřítele v nebohé kuře. Všechna tato zlepšení, jejichž výčet není kompletní, přinášejí do hry více komplexnosti. Lze mnohem lépe taktizovat a plánování postupu je důležitější než dříve. To jsou samé plusy ne?
Na první pohled viditelnou změnou je prostředí. Budoucnost na Marsu nahradilo fantasy plné čarodějů, minotaurů a nemrtvých. Jasně, jde jen o flakónek místo lékárničky a kuši místo brokovnice. Až na pár novinek má vše z Dooma svou fantasy alternativu. Tady záleží na vkusu každého, zda raději sci-fi nebo fantasy. Já můžu oboje a na základě zasazení bych si mezi nimi nevybral.
Proč je tedy Doom o tolik slavnější, má více pozornosti, modifikací i fanoušků. Právě díky ideálnímu vyvážení všech herních prvků. Power-upů je méně a fungují ihned, zbraně se nijak nemění a i pohyb po úrovních je díky méně prvkům jednodušší a rychlejší. Samotná jednoduchost je tedy velké plus, ale nic se nesmí přehánět. Wolfenstein 3D je ještě jednoduší, ale pro dlouhodobé hraní v jednom i více hráčích už příliš. Doom má vše nastavené na zřejmě ideální úroveň. Ve své době se řešilo zda není třeba Duke Nukem 3D lepší a těšil se vlastně asi srovnatelné popularitě. Quake s plně trojrozměrným prostorem také hodně zabodoval. Obě tyto hry i pár dalších má řadu fanoušků dodnes. Pro všechny zde zmíněné střílečky vznikají nové levely, totální konverze i enginy. Hráči je zprovozňují na řadě nových a obskurních platforem. Ale ve všech těchto aspektech Doom prostě nemá konkurenci. Stále se ročně objeví 70 i více nových modů. Hrát "lze" na všem možném včetně těhotenských testů.
Doom prostě trefil správně všechno. Komplexnost, jednoduchost, rychlost i čas vydání. A proto i když rád hraji novinky i starší tituly, včetně modifikací všeho možného, Doom je už více něž třicet let stálicí ke které se vracím s železnou pravidelností. Heretic je skvělá hra, jsou věci které dělá lépe, ale Doom je pro mě víc než jakákoliv pozdější FPS.
Popularitu Dooma dokazuje i v českých luzích a hájích vydaná literatura. Doom se dočkal románů a čtyř průvodců hrou, naproti tomu Heretic je jen součástí knihy Doom II, Heretic, Hexen od Víta Kaňůrka.
Žádné komentáře:
Okomentovat