středa 1. ledna 2020

DOSové plošinovky

Hraji teď v poměrně krátkém čase druhou DOSovou plošinovku. A i když jde o ty méně známé, stále mě to baví. Za kvalitní plošinovku považuje většina lidí spíš Maria nebo Sonica, ale i když mám obě série rád, tak lepší pocit mám při hraní těch primitivních a technicky nevyspělých DOSovek. Nevím ani proč to tak je. Hrát jsem začal na 8-mi bitech a k IBM PC se dostal až o něco později. Rád vzpomínám na hry ze ZXka, C64 nebo Atari. Rád bych dnes na začátku roku 2020 představil některé mé oblíbené plošinovky určené pro MS-DOS.


Začít musím mou nejoblíbenější sérií Commander Keen. Na rozdíl od mnoha následujících jsem u Keena dohrál všechny epizody, tedy nejen ty shareware. Jsou to přesně ty hry u kterých cítím ono kouzlo bez ohledu na obecné kvality. Podobný vztah mám třeba k sérii RPG Ultima, adventurám od Sierry nebo k Wolfensteinu 3D. V roli Billyho jsem mnohokrát cestoval vesmírem a zachraňoval světy. I ztracená epizoda Keen Dreams má něco do sebe. Existuje ještě díl pro GameBoy Color, ale ten na dohrání teprve čeká.
zdroj: mobygames.com
Další velice populární sérii jsou 2D předchůdci Duke Nukem 3D. První díl jsem si zrovna neoblíbil, ale dvojka byla fakt super a její demo jsem dohrál několikrát. Na další plošinovkové pokračování se bohužel muselo čekat až do roku 2002 kdy vyšel Manhattan Project.
zdroj: mobygames.com
Mezi své nejoblíbenější řadím (opět hlavně druhý díl) série Dangerous Dave. Hlavní hrdina s brokovnicí a nutností čekat na její nabití se umí postarat o jedinečnou atmosféru. Hratelnost je spíše pomalejší, je výhodné likvidovat nepřátele po jednom. Zaujmou také zajímavé a různorodé animace smrti. Jednička je o hodně zastaralejší, ale sbírání předmětů je díky bezproblémovému ovládání zábava.
zdroj: mobygames.com
To je z těch nejvýraznějších všechno. Hrál a užil jsem si samozřejmě mnoho dalších sharewarů - Bio Menace, Crystal Caves, Secret Agent... Zmínit je nutné také specifičtější hry jako Prince of Persia nebo Another World, které mám v hlavě zařazené do trochu jiné škatulky a určitě se jim budu věnovat v budoucnu.
Bio Menace  zdroj: mobygames.com
Schválně jsem ještě nezmínil dva hlavní důvody, proč jsem se do tohoto článku pustil. Jde o hry Jill of the Jungle a Cosmo's Cosmic Adventure. U obou jsem jejich volně šiřitelné epizody kdysi hrál, ale žádná neměla v mých vzpomínkách významnější místo. Přesto jsem si hraní Jill opravdu užil a bavím se i při hraní Cosma. I když nemám nostalgické růžové brýle, každá z těchto her mě zaujala nějakou zajímavou mechanikou. Na první pohled jde o stokrát viděné dobové plošinovky, které mohou být podle vzhledu skoro zaměnitelné.
Jill of the Jungle  zdroj: mobygames.com
Pokud ale překonáte předsudky, jde o lehce nadprůměrné a zábavné hry, které má smysl hrát i dnes. Jill obsahuje možnost převtělování se do ptáka, ryby nebo žáby. Získá možnost skákat výše, čehož některé levely hezky využívají a atmosféra džungle také není nezajímavá. Cosmo má zase možnost přichytit se přísavkou na zdi a dostat se tak na jinak nepřístupná místa. Celková stylizace je roztomilá a pro mladší hráče velice líbivá.
Cosmo's Cosmic Adventure  zdroj: mobygames.com
Rok 2020 tak začínám s předsevzetím nesoustředit se pouze na známé a věhlasné hry, ale hrát i zapadlejší kousky. I ty totiž mají často co nabídnout. Šťastný nový rok.

5 komentářů:

  1. Souhlas, u Keena a Jill jsem se kdysi zasek na hodne dlouho..Jeste mi tam mozna chybi Flashback a Black Thorne, ty byly obe taky vyborny:)

    OdpovědětVymazat
  2. Ono tam chybí více zajímavých kousků, ale snažil jsem se vybírat hry podobného stylu jako Jill a Cosmo, které jsem teď dohrál.

    OdpovědětVymazat
  3. V jednu dobu, jak v první polovině 90. let vyschly zdroje kamarádů, kteří měli ještě něco co ostatní ne, tak jsem sahal po kde čem včetně shareware a Apogee se stala v tomto směru pro mě velmi oblíbená značka. A tak se mi v jakémsi shareware balíku dostala domů disketa, kde byly pecky jako Duke Nukem 1, 2 a Secret Agent :-) Krásná to doba :-) Jednou bych se rád k Apogee plošinovkám vrátil a dohrál si i ty další tituly, které se mi do rukou tehdy nedostaly, ale málo času na to všechno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto chápu :-) Já měl později nějaké CD plné shareware jen od Apogee. Hrál jsem toho dost ale tenkrát právě jen ty první epizody/dema takže si teď rád občas zahraji plnou verzi.

      Vymazat
  4. Moc jsem jich pravda nehrál (tenkrát a ani dnes vlastně ne), ale obrázky mně vždy lákaly. Když Gog začal prodávat plošinovky od Apogge, koupil jsem si na doporučení Ringa Secret Agent a to mi neskutečně sedlo tím, jak to byla akorát pro mě obtížnost, žádné extra dlouhé levely a k tomu všemu skvělá EGA grafika. Mám v plánu zkusit i další, takže díky za inspirace :)

    OdpovědětVymazat