středa 4. března 2020

Série Zork

Konečně jsem se svým pomalým tempem prokousal i třetím dílem série Zork. Tím je završena úzce propojená trilogie původně vytvořená jako jedna hra pro sálové počítače. Nastal tak čas rozhodnout se, kudy v sérii pokračovat. Podrobný průzkum odhalil rozsáhlost série, kterou chci v tomto článku shrnout.

Cover prvního dílu pro počítač TRS-80  zdroj: mobygames.com
Jak jsem již napsal, byl první Zork vytvořen pro sálový počítač PDP-10. Hra byla šířena zdarma, ale díky platformě bylo jasné, že moc hráčů nezíská. Tehdejší kapacita osobních počítačů nebyla pro hru podobného rozsahu dostatečná a tak byl Zork rozdělen na tři přímo navazující části.
  • 1980 - Zork: The Great Underground Empire
  • 1981 - Zork II: The Wizard of Frobozz
  • 1982 - Zork III: The Dungeon Master

Další hra zasazená do stejného univerza nenese překvapivě jméno Zork v názvu, ačkoli byla zpočátku vyvíjena jako čtvrtý díl. Enchanter je nakonec s původní trilogií provázán jen volně, ale stojí na počátku vlastní stejnojmenné trilogie.
  • 1983 - Enchanter
  • 1984 - Sorcerer
  • 1985 - Spellbreaker
V roce 1985 byla ještě vydána hra Wishbringer. Tato hra je součástí edice Introductory určené pro mladé a začínající hráče. Díky tomu jde o nejjednodušší hru ze světa Zorku. Po roční pauze vychází hra Beyond Zork: The Coconut of Quendor, která textovku rozšiřuje o RPG prvky.

V následujícím roce 1988 vychází Zork Zero: The Revenge of Megaboz. Přestože jde o poslední textovku v hlavní řadě, jedná se o prequel. Posledním textovým příspěvkem je dvojce her ZorkQuest. Oba vyšly v roce 1988 a jsou nazývány interaktivním komiksem.
  • ZorkQuest: Assault on Egreth Castle
  • ZorkQuest: The Crystal of Doom
Po dlouhé odmlce vychází roku 1993 hra Return to Zork. Jde o adventuru viděnou z vlastních očí se skutečnými herci. V roce 1996 vyšla ještě více filmová Zork Nemesis: The Forbidden Lands. O rok později vychází ve stejném duchu se nesoucí Zork: Grand Inquisitor. K němu ještě vychází jako promo textovka Zork: The Undiscovered Underground.

Za zmínku ještě stojí MMO pro prohlížeč z roku 2009 Legends of Zork.

A to je doufám přehled všech oficiálních Zork her. Já budu postupovat dle chronologického pořadí uvedeného v tomto článku. Tudíž teď již nějakou dobu hraji Enchantera a zatím jsem příjemně překvapen. Pokud jsem nějakou hru opomněl, budu vděčný za upozornění. 

4 komentáře:

  1. Tak tohle je paráda. Série Zork je pro mě už takový dlouholetý tajný sen, hlavně ty textové díly bez grafiky. Myslím, že to bylo tehdy Score 1, kde mě nalákala krásně nakreslená mapa ke hře. Takže jen najít čas a hlavně motivaci, protože v zápalu hraní tun RPG her mám pocit, že hraní čehokoliv jiného mě spíše zdržuje od plánu z RPG seznamu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám textovky celkem rád, ale to u mě platí o mnoha věcech :-) Zorky jsou super, zvlášť jednička. Ale teď jsem nadšen z Enchatera, to kouzlení tomu dodává nový rozměr. Plán her je problém, vždy když to procházím akorát mě to stresuje. I kdybych dohrál jednu hru denně, tak to do konce života nestíhám...

      Vymazat
  2. Ten cover je vysloveně parádní :) První díl Zorka mám už dlouho nainstalovaný na flešce se vším všudy, jen to spustit. Ale najít ten správný čas...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cover jsem vybral kvůli Ready Player One :-) Na jiné platformy ale není tak pěkný. Já si teď taky dám chvíli pauzu od textovek, jen mě ještě čeká Jekyll a Hyde.

      Vymazat