Tento měsíc nás čeká dokonce čtveřice wadů. Hlavní část měsíce zabere Ad Mortem, komunitní projekt s šestnácti levely a tématikou Halloweenu. Těšit se můžeme na nová monstra i zbraně. Následovat bude trilogie Wormwood v pořadí 1, EU, 3. Jde o kratší projekty o dvou až sedmi levelech. Přeji příjemnou podzimní zábavu.
Pravidla jsou jednoduchá. Cílem je dokončit wad do konce měsíce. Obtížnost a jiná nastavení jsou čistě na vás. Diskutovat se smí vždy maximálně o levelu odpovídající aktuálnímu datu (například 6.8. maximálně o levelu 6). Není samozřejmě nutné psát každý den, ale čím větší aktivita, tím lépe. Bude to sloužit i jako motivace pro ostatní. Připojit se může jakýkoli zájemce a to kdykoli, není nutné začít prvního. Začněte klidně i když si nejste jisti zda to stihnete dohrát, jakákoli účast je fajn. Hlavní cíl je společně si zahrát a probrat kvality aktuálně zvoleného wadu. Hlasování probíhá na originálních stránkách a já se budu řídit tam zvolenou hrou. Vítány jsou i screenshoty nebo videa z hraní. Pokud budete chtít na konci měsíce zveřejnit delší text, tak mi ho pošlete a já ho přidám do článku.
Odkaz ke stažení Ad Mortem: zde
Odkaz ke stažení Wormwood: zde
Návod na spuštění:
Stáhněte si GZDoom nebo jiný port a rozbalte ho do vámi vytvořené složky. Do té překopírujte také originální doom2.wad/plutonia.wad a stažený megawad tohoto měsíce. Pote již jen přetáhněte megawad na spouštěcí soubor portu. Podrobnější návody na spouštění wadů v článku na blogu Leebigh´s Doom Blog.
Jenom poznámka, zmíním to i v komentáři, ale Ad Mortem vyžaduje ke spuštění "DSDA-Source or Woof!", jak se píše v úvodu k mateřskému vláknu.
OdpovědětVymazatMAP01: Catacombover by Sitri
OdpovědětVymazatAd Mortem, neboli Přímo ke smrti, je projektem ze členů komunity kolem serveru 4Chan. Blíží se Halloween, a tak autoři DWmegawad Clubu zvolili stylové temné a strašidelné projekty. Ad Mortem je parciální konverzí a nabízí tuny nových textur a také nové zbraně i mutanty. Nedoporučuje se hrát pod GZ Doomem, já jsem zvolil doporučovaný port WOOF!, a byl jsem poněkud rozladěn obstarožním vzhledem bez grafického vyhlazování, jež nabízí GZ Doom. Cožpak o to, spustit se to pod GZDoomem dá, ale promptně zjistíte, že kupříkladu chybí pavučiny v oknech, a tak jsem pokorně zvolil doporučovanou technologii. První mapa vás vrhne na hřbitov, máte možnost se nelineárně vydat dvěma směry, buď malou budkou do podzemí, nebo do útrob strašidelného domu. Hned jako první na vás zaútočí klon revenanta - kostlivec, jenž po vás hází kostičky a efektně se rozsype po jeho likvidaci. Potkáte gargoyly, satyry, a samozřejmě skvadru standardních doomovských mutantů. Máte k dispozici inovovanou palebnou sílu, nově přeskinovanou pistoli, pušku, samopal seberete hned úvodu, takže máte protivníky čím kosit. Ačkoliv je doporučováno hrát na třetí obtížnost, boje jsou přijatelné a i když se na vás valí těžší mutanti a dokonce i zaklínač, vše se hraje solidně. Atmosféra upomíná trochu Heretica, trochu Blood na pozadí tradičního Doomu. Architektura první mapy je kvalitní, i když se dáte oběma směry, vrátíte se na počátek a postupně se dopídíte k finále za pomoci třech klíčů. Mapa mísí otevřené prostory venku i v podzemí a také užší temné chodby. První level se povedl skvěle, jediné co mě mrzí je klasický doomvský interface WOOFu a absence počtu monster a secretů, které se navíc nikterak ve hře neoznamují.
MAP02: Caco's Keep by Anon
Druhý level vás přenese do prostranství kolem hradního komplexu, do jehož útrob se také podíváte. V nepřátelích dominují zejména kakodémoni, jak název úrovně napovídá, ale samozřejmě také další havěť. Po vyčištění venkovních prostranství se podíváte do podzemních chodeb sídla, kde na vás ve finále vyběhnou dokonce dva zaklínači. Zajímavým a překvapivým prvkem byl skrytý teleport, v chodbičce s nápisem Stay out jsem čekal nálož nepřátel, ale místo toho jsem se otočil a ejhle, dostal jsem se náhle do úplně jiné části hradu. Mapa je plná akce a vcelku lineární, až tedy na zmíněnou odbočku. Akce je příjemná a level odsýpal naprosto hladce.
Ad mortem
OdpovědětVymazatUž samotné menu navnazuje na odlišné ladění Dooma.
01 Úvodní hřbitov a hrobky už ukazuji spostu nové grafiky, upravené zbraně, upravené zvuky (zde jsou v podstatě z Doom64) a noví nepřátelé. Po těch wadech ve stylu Doom 2 100xjinak s v podstatě stále stejně, je to velice příjemné osvěžení. Obtížnost první mapy je docela vysoká, především úvodním nedostatkem munice a už používání silnějších potvor. Jsou tu noví kostlivci, co dávají velký damage nablízko a darkimpové, hellkinghti tuším že z doom 64 a na konci je potvora co mi připomínala knighta z heretika se zvuky ducha z blooda a prvkami z dalších potvor z jiných her. Jsou tu obligátní léčky s teleportujícími monstry a několikrát narazíme i na archvily. Jsem zvědav jak se bude obtížnost vyvíjet dál, ale velice působivý úvod. To mě bude bavit.
02 - Malá pevnůstka s cryptou, která se po sebrání červené lebky pěkně promění. Má to tu i pěknou temnou atmosféru, i když hudba v tomto levelu je slabší. Obtížnost je tu o něco menší. Už název mapy připomíná, kdo bude nejpočetnějším nepřítelem. Nová potvora, kterou jsme potkali na konci předchozí mapy má ještě víc naváděcí střelu než revenanti, jakoby nestačili samotní revenanti, kterých je tu taky hodně.
MAP03: Beneath Bloodstone by Wolpertinger
OdpovědětVymazatTřetí level se odehrává v dolech v hlubokém podzemí. Mapa nabízí dva možné směry cesty, jež vás oba dovedou k atraktivně vyhlížející soustavě nádrží plných krve. Postupně se musíte dostat do dalšího sektoru s červeným klíčem, jenž vás propustí do dveří s exitem. V secretu se dá dokonce najít plazmová puška, takže se bojuje opět o něco radostněji. Level je vcelku jednoduchý a až na drobné léčky se dal zvládnout rychle.
Než jsem si přečetl první komentář, že mám hrát v jiných portech, tak jsem hrál v GZDoomu (mám čerstvě nenovější verzi). Už jsem za pátou mapou a žádný problém jsem nezaznamenal. Zkusil jsem ten Woof, ale nějak se mi nechce zase laborovat a nastavovat jiný port. Kolik jich vůbec je? Stále objevuju nové a nové.
OdpovědětVymazat03 - Působivá mapa odehrávající se v dolech. Temné jeskyně, obzvlášť ta s krvavými nádržemi vypadá skvěle. Mapa se dá sehrát rychle a ani obtížnost není tak vysoká. Je tu sice několik léček, ale nic co by se nedalo zvládnout.
https://www.doomworld.com/forum/topic/125461-ad-mortem-a-mbf21-halloween-themed-megawad-beta/
VymazatTady se o tom v úvodu zmiňují. Hraji pod Woofem hlavně z důvodu, abych se vyvaroval těch případných chyb. V prvním levelu jsem zaznamenal u té chatky na začátku, kterou se leze do podzemí, že pod GZ Doomem v okénku se nevykreslují pavučiny, Takže nějaké odlišnosti tam jsou. Jinak jsem pod Woofem nepřišel, jak tam funguje cheat IDCLEV, takže opravdu nejsem příliš nadšen.
Zatím hraji také pod GZDoomem, ale teď jsem vyzkoušel i Woof. Počet monster, předmětů.. lze zapnout v nastavení automapy. Co se IDCLEV týče, tak mi normálně funguje, čísla z vrchního řádku na české klávesnici bez shiftu.
VymazatDíky za tipy, vyzkouším :-)
VymazatMAP04: Pumpkin Delight by EnragedEggplant
OdpovědětVymazatMapa je rájem halloweenských dýní a spolu s relaxačním soundtrackem vám představí dalšího nepřítele - dalšího klona revenanta, jenž na vás střílí kyberdémonovy rakety, což je docela smrtící, pokud se mu podaří vás trefit. Ale v globále je mapička krátká a relaxační, na vaší cestě vás jako dekorace provází dýně rozeseté všude kolem. Po rozkoukání a pokochání se oltáři s vystavenými oranžovými plody postoupíte dále a můžete se dát dvěma směry, buď přímo ven na zahrádku nebo oklikou přes podzemní chodbu se zajímavou léčkou - propadlem, kudy se dostanete na venkovní prostranství z druhé strany. Poté můžete kousek popojít a získat po tuhých bojích modrý klíč, který vás chodbičkou dovede k východu. Pohodový a odpočinkový level.
04 - Tentokrát je tu pouze 55 potvor. Hned mě zaujal známý song a je parádní, že jsou zde využívány midi verze známých songů a občas přijde i na nějaký ten metal či rock. Mapa je docela obyčejná a krátká.
OdpovědětVymazatMAP05: The Imps in the Walls by ASO3000
OdpovědětVymazatTato úroveň je pecka, zejména po stránce vizuální. Po vstupu do mapy se před vámi rozprostírá panoráma kostela s travnatým okolím. Leč brána do budovy je zablokována a musíte se tak podívat po okolí. Najdete jednak vlevo tajnou cestičku po římse nad propastí, kudy se dostanete k uzamčenému teleportu, k němuž potřebujete všechny klíče. Domníval jsem se, že půjde o tajný level, ale omyl, teleport vede k BFG a za odměnu se na vás vrhne několik vln mutantů. Regulérní cesta vede jeskyní vpravo a ocitnete se tak v útrobách kostela s modlitebnami, sály a spletí chodeb a podzemních cestiček, knihoven a sálů. Průběžně se vám staví mutanti a hlavně impové, kteří se nenadále zjevují ze stěn, což dalo levelu název. Mapa je skvěle vizuálně zpracována a přítomny jsou i četné drobné detaily osvěžující vizuál. Jakmile najdete všechny klíče, v kryptě najdete chodbu do podzemní oblasti v podobě dolu s několika budovami, kde na velice rozlehlé ploše podstoupíte tuhý souboj s četnými nepřáteli všeho druhu. Nakonec si otevřete bránu k cíli, kde stojí několik doomovských mariňáků a jediná cesta vede skrz likvidaci jednoho z nich, což se ovšem odrazí na vašem zdraví. Podařilo se mi dokonce level opustit s nula procenty zdraví, což ovšem vedlo k tomu, že jsem v další mapě chodil mezi mutanty jako duch. Opravdu aspoň pár jednotek zdraví potřebujete. Skvělá epická práce.
05 - Zatímco předchozí mapy začínaly být stále kratší a jednodušší. Pátá přináší naprosto parádní scenérii s katedrálou v otevřené krajině a více než 260 potvor. Po nalezení vstupu skrze skrytý teleport se nám otevřou naprosto parádně zpracované detailní interiéry. Celé to působí pěkně zabydleně. Po nalezení všech tří klíčů se dá ve skrytém prostoru za katedrálou najít teleport k BFG. Následně je třeba jít do podzemní krypty, kde pomocí všech klíčů otevřeme tajné schodiště do zvláštního podzemního prostoru, který vypadá jako nějaká zničená vesnice. Je zde velký, ale dobře zvládnutelný souboj díky velkému prostoru. Akorát je vážně "super" po vystřílení celého prostoru spadnout do špatně viditelné propasti, a potom muset čistit znovu celý prostor. Konec je dost netradiční, kdy je třeba odpálit raketometem hráčovy dvojníky. Obtížnost byla ok, akorát v jednom malém prostoru s archvilem jsem měl docela problémy.
OdpovědětVymazat06 - Začíná se s pistol startem. Další rozlehlý level, který se odehrává ve skalnaté krajině částečně zatopené vodou s centrální věží uprostřed. Vzhledově to vypadá vážně pěkně. Obtížnostě celkem ok, avšak občas se objeví Aarchvilové a ke konci v malém prostoru i cyberdémon. Dá se tu sehnat prakticky celý arzenál.
OdpovědětVymazatMAP06: Darkwood by A2Rob
OdpovědětVymazatPoté, co vám konec předchozí úrovně poněkud pocuchal zdraví, jste mezi skalisky a seskokem dolů se směle můžete vrhnout do víru akce. Mapa je perfektně zpracovaná a komplexní, zkoumáte členitá prostranství mezi skalními sloupy a postupně si sjednáváte přístuop ke schodišti, které vás dovede do centrální budovy hradu, kde po skaliskách přeskáčete do interiérové části. Zde potkáte velice zajímavou a žertovnou potvůrku, kyberdémonovy rakety na nožičkách, které na vás vybafnou z komůrek, což je poukázkou na reload. Akce je poněkud tužší, dostanete se do skrumáží včetně kyberdémona , ale naštěstí je vždy v záloze zdravotní bonus, takže je akce férová. Mapa skvěle mísí prvky explorace s bohatou akcí a výškovými převýšeními a poskytla ni skvělý herní zážitek.
MAP07: Shadow over Silverspring by Bartekmil
Ocitnete se mezi uličkami starého města, vše je laděno v heretikovské atmosféře a mapa je opravdu nerozlousknutelným oříškem, pokud se chcete dopídit tajného východu. Zkoumáte zákoutí uliček, ale hlavně pestré interiéry domů i podzemí a postupně se dopídíte ke třem klíčům. Boje jsou zprvu spíše komorní, dominují interiérové bitvy, ale postupně bude nepřátel přibývat, jak se budete blížit exitu. Největší skrumáž vás čeká před východem v kruhové aréně, kde se na vás postupně bude vrhat celá řada mutantů pestrého spektra, což bylo docela tuhé. Před regulérním východem v podobě teleportu je další brána, jež ovšem vyžaduje, abyste vlastnili všech šest klíčů. Autor dokonce přináší nápovědu v mapě, ale ta mi nepomohla. Jednak na vyznačených místech čísly jsou spínače, která pak zřejmě jinde v mapě zřístupní tlačítko. Druhak pak je v mapě seznam těchto míst, která jsem si ovšem už nezapamatoval a nenašel. K jednomu jsem našel cestu náhodou, kdy jsem si ještě procházel mapu, konkrétně jsem se dal nahoru po schodišti z dvorku se živým plotem, kdy se mi v místnosti objevil spínač v podobě rozšklebených úst a přenesl jsem se náhle do stejné lokace, ale s novou porcí nepřátel a sebral jsem fialovou kartu. Ale k dalším klíčům jsem se již nepropracoval. Takže abych zachoval kontinuum, použil jsem cheat IDKFA. Po eliminaci hordy gestapáků jsem se pak přenesl do první tajné úrovně. Chtělo by to mapu rozehrát znovu a pečlivě zkoumat místa, která označuje autor.
MAP31: Pumpkination by ViolentBeetle
Krátký, ale intenzivní level. Postaví se vám dvacet mariňáků s dýňovými hlavami, takže akce se hrne ve stylu překotného doomovského deathmatche, jenž se odehrává na prostranstvích mezi budovami starého hradu. Stavba je jednoduchá a uzpůsobená rychlé akci. Po nalezení červeného klíče si otevřete bránu k východu, ale musíte být pozorní, jelikož se u východu skrývá spínač, jenž vám otevře vstup do podzemí, kde spolu s naštvanými mariňáky vás čeká exit do druhého bonusového levelu. Tento souboj byl notně obtížný a vyřešil jsem ho útěkem a postupnou likvidací enemáků u vstupu do podzemí.
MAP32: Tricks n' Treats by NepNep
Čekal jsem martyrium, ale druhá tajná mapa je pohodvou úrovní odehrávající se v exteriérech. Jen v úvodu po průzkumu starého stavení se dostanete na hladinu říčky ohraničené skalami, kde se na vás vyhrnou četní mutanti, ale díky silným zbraním v mém vlastnictví se nejednalo o žádný problém. Pomocí teleportů se dostanete do strašidelné zahrádky, kde se na hřbitově mezi náhrobky ukrývá červený klíč, jenž vám otevře poslední areál. Otevřenou plochu zprvu s kamennými bloky, které po aktivaci tlačítek probudí četná monstra. Zde se opravdu hodí plazmovka i raketomet a po tomto posledním souboji se přenesete do dalšího levelu.
MAP16: Uncle Reggie's Candy Factory by African Equus-Sapien
OdpovědětVymazatPřekvapivě se ocitáte v šestnácté mapě, i když jsem neměl pocit, že bych aktivoval nějaké tajné tlačítko v předchozím levelu. Hned na začátku na vás spustí palbu vojáčci, revenant za oknem a na schodišti je dokonce zaklínač. Postupně se vrháte do průzkumu strašidelného objektu, nejprve zpacifikujete rozsáhlou místnost plnou nepřátel a přeskoky okolními komůrkami se dopídíte k červenému klíči. Poté se probojujete do útrob továrny plné ochranných obleků a rozhodně to výrobnu cukrátek nepřipomíná. Teleportem se pak dostanete na nádvoří plné potvor, kde se na vás vyhrnou dokonce dva zaklínači a tento souboj mě stál několik nahrávek pozice. Několika spínači si aktivujete šachtu, kterou skočíte do exitu. Krátká a intenzivní mapa plná akce.
07 - Další rozlehlý a velice pěkně zpracovaný level ve středověkém městě. Opět jsou zde velmi detailní interiéry, uličky, nádvoří, sklepení, krypty. Jsou tu i zajímavé skryté prostory v jakési alternativní realitě, kde se dají najít barevné karty, což je součástí vstupu do secret levelu. Zde napoví i mapa levelu snadno naleznutelná v jednom secretu. Po nelezení všech tří karet je u standartního konce i tajný exit. Celá mapa má i včetně hudby hereticovský nádech. Daší parádní kousek.
OdpovědětVymazat31 - Zde je pouze 21 potvor, což docela varuje. Nepřáteli jsou tu velice rychlí a nebezpeční plazma vojáci. Akce tak má nádech deathmatchového souboje. Mapa je velmi malá, ale dost obtížná. V této mapě je i další vstup do secret mapy. Celkem snadno naleznutelné skryté tlačitko u reguálního exitu. Hudba mi připomíná opět heretica.
32 - Prostředí druhého secret levelu se odehrává spíše ve volné krajině a údolí. Je zde 200 potvor, avšak je to v pohodě. Masakr je až na konci a aréně. Design je však docela obyčejný. Navíc v závěrečné aréně jsou jakési neviditelné bariéry, které dokáží zaskočit v boji. Docela nic moc mapa. Stejně tak je zde zbytečně hlasitá hudba.
16 - Po supersecret levelu následuje netradičně mapa 16. Docela malé stísněné interiéry s několika nepříjemnými souboji a nástrahami. Procházíme zde síněmi, knihovnami, nádvořími i technickými prostory. Designově to vypadá dobře včetně hrou světel a stínů, avšak hratelnostně to není zrovna zázrak.
MAP08: The Torture Garden by Velcrosasquatch
OdpovědětVymazatOsmý level vás příliš nemučí, ačkoliv tomu název napovídá. Zkoumáte komplex hradního sídla, tentokrát převážně uvnitř v komnatách, sklepeních a sálech, na výlet do exteriérů se ovšem také vydáte, prostředí je poměrně realistické a věrně vystihuje atmosféru gotického sídla díky nové grafice a démonickým doplňkům. Na relativně malé ploše potřebujete najít celkem pět klíčů, abyste se dostali k východu. Ten šestý vás dovede k secretu v podobě megasféry a během explorace mi unikl, i když jsem našel automapu. Mapa je pěkně propletená a postupný průzkum je veskrze zábavný.
08 - Menší mapa odehrávající se v kapli, která je pěkně do detailů zpracovaná, dokonce v jednom případě vyjdeme i ven. cca 110 potvor, avšak obtížnost na pohodu. Potěšilo i velké množstvé secretů, znichž jsem většinu i našel. Celé se to velice příjemně hrálo.
OdpovědětVymazat09 - Další naprosto skvěle vypadající mapa. Exteriéry i interiéry jsou zpracované do detailů. Pocházíme lesy, skalisky, jeskyněmi, bažinami i několika stavbami. Vše opravdu nádherné. Zde téměř 600 potvor, což ukazuje, že se nudit rozhodně nebudeme. Průchod mapou příjemně ubíhá až po nalezení červeného klíče dorazíme k parádně vypadajícímu velkému chrámu, kde nás čeká souboj asi s 300 impy a Cyberdémon. Nejen že si tu hráč užije s BFG, ale souboje imp s Cyberdémonem jsou taky zábavné. Následuje další velký slughter souboj. Prostoru je tu dostatek stejně tak munice, takže finále je velice zábavné a člověk se zde zařádí do systosti. Mapa tak byla kratší než jsem na začátku očekával.
10 - Díky hudbě z Blooda a organickému vstupu do útrob má začátek hodně Blood1 atmosféru. Procházíme čímsi jako strašidelný zábavný park s různými nástrahami. Občas nakoukneme i do zákulísí. Následně se přesuneme do nějaké podivné fialové a zelené dimenze kde nás čekají masivní souboje. Je zde skoro 500 potvor, několik cyberdémonů a jeden spiderboss. Zde už design docela slabý, stejně tak i hratelnost místy pokulhávala. První půlka pěkná, ale další nic moc. Poměrně rozporuplný level.
11 - Mapa s velkými lávovými nádržemi a ochozy. Převažují cocodémoni a satyrové. Hráč má k dispozici spoustu nábojů do raketometu. V podzemní vodní části čekají náročnější souboje s několika archvily a ke konci opět větší souboj se spiderbossem. 170 potvor, ale celkem pohodová hratelnost avšak vzhledově mě to zas tolik nezaujalo.
MAP09: Norwitch Lane by LunchLunch
OdpovědětVymazatVelice temné a hororové prostředí včetně ambientního soundtracku, jenž doplňuje atmosféru. Prošmejdíte prostranství mezi skalisky a přilehlé jeskyně, nejprve musíte probádat dostupný terén, kde najdete kulomet a v jednom zákoutí berserk, uvnitř první budovy si zpřístupníte červený klíč, jenž vám odblokuje bariéru směrem do skal. Tam pokračuje vaše pouť mezi skalami až k rozlehlému strašidelnému dómu, k němuž si musíte najít cestu skrze skalní sloupy. A uvnitř se rozpoutá mela v podobě opakovaných přívalů mutantů po aktivaci jednotlivých tlačítek a havěť postupně zaplní rozlehlá prostranství objektu. Pak opět po skaliskách projdete k východu a zejména vizuálně skvělý level je u konce.
MAP10: King Boner's House of Fisting by punch you in the face man
OdpovědětVymazatMno, tohle se podle mého názoru příliš nepovedlo. Nejspíše strašidelná atrakce plná nástrah a pastí, jež vyvrcholí zběsilým slaughterfestem. Po vstupu skrz vyhrazený koridor se dostanete chodbou do lesíka, kde po hrátkách se spínači si otevřete bránu na most ve vzduchoprázdnu, kde na vás pálí kyberdémon a vy si musíte otevřít zamčená dvířka palbou do dýní. Čeká vás prázdný dům, jakoby filmová dekorace, kde v knihovně budete zápolit s nabíhající chodícími raketkami. A pak se teleportem přenesete na skalnatý ostrůvek a kolem něj křiklavé kyselinové stěny, kde se utkáte s pavouky a četnými impy. Po aktivaci spínače se vám otevřou chodby na dvě strany, před vámi brána, k jejímuž otevření potřebujete modrý klíč, ale ten se skrývá na piedestalu, který stráží pavouk mastermind a zjevivší se skvadra nepřátel, které je velice obtížné zpacifikovat. A na závěr řežba s přívaly kostlivců, kde se BFG se přehřívá a kosti létají vzduchem. Mapa nebyla příliš konzistentní, ale je fakt, že hráče dokáže potrápit.
MAP11: The Other Dario by Washing Machine Enthusiasts
OdpovědětVymazatMapa je tentokrát komornější a oplývá menším počtem mutantů než řádění na konci předchozí mapy. Za vámi zamčené dveře a vy se vydáte dopředu, balancujete nad kyselinou, kde pobíháte po skalních cestičkách, ve stále stejných zákrutech a s podobnými porcemi mutantů, které tvoří zejména kakodémoni prokládaní občas baronem, jindy satyrem. Nakonec se dostanete až na vrchol k červenému klíči a po aktivaci tlačítka můžete pokračovat ještě výše, kde se dostanete na most, který efektně sjede dolů. Kolem se chaoticky teleportuje kyberdémon a ze stran nabíhají nepřátelé. Poté vniknete do útrob temných chodeb a místností, kde po zběsilém souboji opět v temném sklepení vyběhnete nahoru a dostanete se zpět ke vstupnímu bodu. Závěrečná místnost je plná arachnotronů, ve středu je spider mastermind a po stranách ještě zaklínači. Naštěstí průběžně vyjíždějí bariéry, takže se dá před palbou pavoučí hordy dobře skrývat. Level je v kontextu předchozích slabší, stereotypní díky neustálému balancování ve výškách a nehrál se mi úplně dobře.
12 - Hned úvod začíná masivním soubojem s cyberdémonem, archvily a 45 potvorami. Mapa se odehrává v bílém paláci v nějaké jiné sféře existence. Následně se po plošinkách zpřístupníme most do paláce. Designově to vypadá pěkně, ale obťížnost znatelně narostla díky přemíře archvilů a spousty různých léček nástrah a sviňáren. Je tu i jeden velkej souboj v prostoru s cyberdémonem a hromadou baronů, který by bez dočasné nesmrtelnosti byl nehratelný.
OdpovědětVymazat13 - Vzhledově velice pěkná mapa zahrad s fontánkami, průchody, ochozy, ale styl mapy je opět ve style slugter bojů. Po aktivaci čudlíku se vždy otevřou prostory s dalšími četnými zástupy potvor. Souboje jsou v některých případech extrémní, zejména ten kde se otevře prostor asi s 15 rytířemi s jejich ultra naváděcími střelami. Takže se hratelnost mění pomalu v save load maraton. Citelně zde chybí náboje do plazmy, takže všechny souboje jsou na raketomet. Ke lonci je zajímavý souboj s asi 10 cyberdémony. Pomůže dočasná nesmrtelnost a hromada nábojů do BFG. Většina soubojů však byla hodně těžká. Zejména finální souboj je krvavé zraňující tekutině, kde je čas na souboj omezen na jeden oblek. Opět Cyberdémon hromada Baronů a Satyrů.
14 - Další level s více než 500 potvorami. Nacházíme se v podzemních spletitém chrámu s parádním designem. Má to hodně Heretickovskou atmosféru včetně hudby. Procházíme sůzné síně, svatyně, kobky, hrobky, jeskyně, občas vyjedem i ven. Souboje jsou zde příjemné. Pár nástrah, ale nic co by se nedalo zvládnout. Náročnější byl až závěrečný souboj ve velké jeskyni, až na ty rytíře s absurdně navádějícími raketami to bylo celkem ok. Po 4 rozporuplných a slaugter mapách konečně něco příjemě hratelného s parádním vzhledem.
MAP12: Checkmate by LunchLunch
Další nic moc mapa, stavebně jednoduchá, začínáte na dvorku, kolem kamenné zdi a jste obklopeni nepřáteli. Musíte zapojit těžší zbraně, abyste tento příval zpacifikovali, a postupně se vydáte do prostorů kolem této centrální plochy a postupnou aktivací spínačů si klestíte cestu dále. Ve finále vás čeká přímá cesta rovnou za nosem k centrálnímu objektu, kde vás čekají obtížné nástrahy - na malém prostoru se na vás vrhají ze zákrytů nejen slabší mutanti, ale také zaklínači a revenanti. Nejobtížnější boj nastal uvnitř místnosti s klecí, kde se na vás vyhrne záplava baronů a kyberdémon a tento boj i přes nesmrtelnost byl notně tuhý a nepřehledný, možná i díky kostičkovanému Woofu. Nakonec jsem úspěšně našel exit, ale level mě moc nepotěšil a nebavil.
MAP13: Devil Garden by Anon
OdpovědětVymazatVelice frustrující level. Ďábelská zahrada je opravdu dábelská, po likvidaci prvních enemáků v travnatém porostu na vás začnou pálit ze zadní budovy četní revenanti a trefit je je opravdu obtížné, jelikož zaměřování Woofu není příliš důmyslné, mám dojem, že GZ Doom je v tomto směru přesnější na dálku. To však není všechno, po aktivaci tlačítka se spustí mela a vyběhnou na vás impové, kulometčíci a satyrové. Ve výklenku na druhé straně je žlutý klíč hlídaný kyberdémonem. Jeho likvidace je obtížná díky neustálé palbě revenantů shora, takže vás neustále něco trefuje, aniž byste věděli odkud. Po použití žlutého klíče se spustí teleport a dostanete se nahoru kde na vás vybafne spousta kostlivců, ale můžete jim uniknout na druhou stranu, kudy se dostanete do útrob budovy, kde vás čekají notně tuhé souboje s četnými mutanty včetně protivných kostlivců s naváděnými raketami. Nakonec se dříve nebo později podaří najít modrý a červený klíč, kterým si otevřete východ. Level je až nadměrně obtížný a nedá vám nic zadarmo.
15 - Finální mapa má hodně zběsilý vzhled, kdy to doslova hraje všema barvama. Tradiční Icon of Sin. Je třeba najít tři klíče, které se nachází různě v mapě. Každý je tu i vícekrát, takže díky šíleným barvám se sotva dalo poznat, který je který. "Výborná" mapa pro epileptiky a barvoslepé. Navíc u každého se vždy z nenadání oběví skrumáž nepřátel a do toho nové přibývají od Icon of sin. Modrý klíč jsem ani po 15 minutách hledání nenašel a to jsem si dal IDCLIP+IDDQD, ale ani tak jsem neuspěl. Tak jsem porušil pravidla na nastřílel rakety do Icon pomocí Mouselooku. Co mě došla trpělivost tak jsem tu běžně využíval skákání a snadněji tak přecházel mezi jednotlivými sekcemi a nemusel čekat na výtahy kdoví kde se spouštějící se. Příšerná mizerně hratelná mapa na závěr.
OdpovědětVymazatMod jako takový byl parádní, zcela nový vizuál, nové potvory, upravené zbraně. V modu rovněž potěšily i ambientní zvuky, které v modech nebývají běžné. Úrovně se odehrávají v různých hřbitovech, kobkách, některé mapy jsou i v pěkných exteriérech. Je tu ovšem znát to že je to od více autorů, takže je znát rozdílný styl map. Po 9. mapě však kvalita šla rapidně dolů ať stylově i hratelně. Kromě pěkné 14 mapy to už byl samý slaugter, stejně tak design začal být značně rozporuplný. Škoda poslední třetiny, jinak by to byl naprsoto parádní mod. Celý mod jsem odehrál pod nejnovějším GZDoomem a nezaznamenal jsem jediný problém, nebo jsem si ničeho nevšiml.
Hned v první mapě je u té budky venku okénko, které má ve Woofu listí nebo pavučinu a v GZ Doomu to není. Proto jsem zvolil ten Woof. Kde ale mimochodem mouse look nefunguje dobře. Ale asi ty chybičky v GZ Doomu jsou jenom drobné.
VymazatModrý klíč je vlevo při pohledu na Icon, zhruba na jeho úrovni, hlídán kyberdémonem. Pak stačí stlačit lebku naproti Iconu a za chvíli se zpřístupní schody... Jinak souhlas, hrozná mapa.
VymazatMAP14: Autumn Mausolem by Anon
OdpovědětVymazatNaštěstí došlo ke zklidnění a 14. level je velice příjemný a nádherně esteticky ztvárněný. Prim hraje explorace rozsáhlého gotického sídla plného nepřátel. Boje jsou příjemné a vyvážené, dominuje explorace a hledání ve spleti chodeb a zákoutí, přičemž v sídle je všechno, co má správný hrad mít. Interiéry, exteriéry, temná sklepení i nádvoří, design je pěkně realistický, Největší skrumáž vás čeká před koncem v podzemí, kde se na vás vrhá ve vlnách ve slaughterfestovém stylu spousta enemáků všeho druhu, opět včetně bossů i protivných kostlivců. Velice příjemná mapa a odpočinek před finále.
MAP15: The Monster Mash by Anon
Mapa vizuálem notně vyčnívá z celého megawadu. Je laděna černobíle jenom se střídajícími se barvami pozadí, což dodává hře osmibitový nádech. Čekají vás tuhá střetnutí s postupně se teleportujícími mutanty, přičemž navíc se vám postaví ještě ti autorem přichystaní. Cílem hry je najít tři klíče, abyste si otevřeli schodiště, kde musíte trefit finálního bosse. Ale není to tak jednoduché, protože některé klíče jsou falešné a nepřidají se vám do inventáře a musíte si najít ty správné. Labyrint cestiček je docela nepřehledný a na pozadí četných potvor a neustálých soubojů se cesta hledala docela špatně. Akce byla notně tuhá a ke konci jsem už musel použít cheat. Ale zpracování mapy je velice nápadité a originální, i když halloweensky na mě příliš nepůsobila.
Wormwood rozhodně není mým šálkem kávy. Nevím jestli jej budu stíhat, pár dnů se asi nedostanu ke hraní.
OdpovědětVymazatWormwood
OdpovědětVymazat01 - Potěší redesign, nové textury. Ale už první mapa ukáže o čem to je. Zběsilé souboje, kde je třeba využívat i triků. První mapa je v podstatě plošina kolem které je ochoz. 2 Cyberdémoni a hromada hellknightů a revenantů, kde je třeba využít infight.
02 - Hned 500 Potvor. Vzhedově mapa vypadá velice pěkně, ale hratelnostně je to šílenost. Celý bestiář, spousta potvor v malých prostorách. Spousta silných potvor, ale mucie po skromnu. Chvilku jsem to zkoušel, ale tenhle styl mě skoro vůbec nebaví. Chvíli jsem schválně hrál s cheatem buddha, ale paraticky neustále mi zůstávl jen ten jeden neztratitelný život. Tyhle mody asi nechám být, a uvidíme, co bude příští měsíc.
Přesně, mám dojem že to tak dopadne i u mě :-)
VymazatWormwood
OdpovědětVymazatMap 01:
První mapa vás vysadí na úpatí ploché pyramidy. Po úvodní rozcvičce s kulometčíky se dostanete k výtahu a můžete vyjet nahoru, kde uvidíte dva kyberdémony, obklopené revenanty a hell knighty. Jakmile projdete chodbičkou pod přístřeškem, kde seberete raketomet, rozpoutá se mela a mezi tlačícími se potvorami se manévrovalo velice obtížně. Ale nakonec jsem postupně protivníky opižlal. Seskočíte pak dolů zpět a pro změnu se na vás vyhrne skupina zaklínačů. Máte je ale čím pacifikovat a také kam se ukrýt. Seberete totiž BFG a pak už se můžete směle dát k východu. Možná je lepší taktikou seskočit nejdříve vstříc zaklínačům a zbytek osazenstva, kteří se do sebe pustí, dorazit v druhé době. Takhle jsem to viděl ve videu na YouTube. Jestli se bude Wormwood odehrávat v podobném stylu, tak o velkou zábavu nepůjde. Na konci vás ještě čekají hrátky s tlačítky v halloweenském stylu - trick or treat. Volba je plně na vás.
Map 02:
Druhý level je opravdu nezvladatelné peklo, které jsem ani na třetí obtížnost nedával. Cožpak o to, architektura je zajímavá, zkoumáte interiéry a hlavně exteriéry poměrně velkého komplexu v gotickém ladění, kde si postupně otevíráte jednotlivé sektory plné nepřátel, často ve zhoubných kombinacích, propojené různými schůdky nebo teleportem, takže kromě útoků mutantů čelíte i snaze o nalezení správného postupu, ke kterému potřebujete čtyři klíče. Ale celé se to hraje velmi zle - jednak díky skrumážím nepřátel všeho druhu, jež se na vás valí. Začínáte navíc s pistol startem a zoufale málo je munice, s kterou by se přívaly mutantů porcovaly lépe. Postupujete v podstatě kousek po kousku a každý krok dál je dlážděn mrtvolami. Boje jsou natolik obtížné, že jsem hru skončil naplněn frustrací na skalnatém prostranství, kde z jedné strany čekal zástup revenantů a hell knightů a na druhé několik zaklínačů. Wormwood je zkrátka frustrující a zábava pro mne veškerá žádná. Takže budu snad pokračovat příští měsíc.
Navíc - Ad Mortem dostal čerstvý update v podobě několika nových levelů, a tak si aspoň nové levely projdu ať budu mít recenzi kompletní.
Pro doplnění přidám ještě komentáře o nových přidaných mapách:
OdpovědětVymazatMAP07: Little Church of Horrors by Anon
Přidané nové levely začínám s pistol startem. Název mapy je zvolený dokonale, ocitnete se na prostranství před kostelem, kde se na vás vrhnou vojáčci a impové. Zpacifikujete je snadno a můžete postupně vyzobat celkem 4 secrety, kde se napakujete zbraněmi. Vstoupíte do kostela, kde se musíte poprat se zaklínačem a modlícími se zombíky. A pak sjedete dolů do jeskynního sklepení, kde se setkáte s novou potvůrkou, malým gremlinem, kterých se na vás ovšem sesype docela dost a plazmovka, kterou najdete před kostelem, je nezbytností. A pak zaklínač se dvěma barony stráží východ. Pohodová a vizuálně pěkně zpracovaná mapička.
MAP09: Bold Catechumen by RancidSam
Kompaktní a zajímavá menší mapa s pouhými 40 nepřáteli, ale s pistol startem musíte postupovat takticky. V úvodních komůrkách sesbíráte jen pár nábojů do pistole, venku před vámi je zaklínač, ale naštěstí se mu dá schovat do labyrintu skalních chodeb, kde se dá přijít k pušce a samopalu. Na úvod je poměrně málo nábojů, takže je třeba šetřit. Postoupíte k zaklínači z druhé strany, dá se sice pohodlně zlikvidovat, ale nezbude vám pak munice. Takže jsem si ho nechal na později. Dalšími skalními zákruty se dostanete do druhé budovy, kde proniknete do zahrady, kde naštěstí najdete plazmovku, která vám pomůže zpacifikovat tuhý odpor, jenž se na vás vyhrne. Pokud chcete mít kompletní skóre zabití, můžete se vrátit zpátky po skrytých schůdcích a dobít zbytek osazenstva. Se zbraněmi z předchozí hry všechno jistě zvládnete průběžně. Pěkná, ale krátká mapička.
MAP10: Every Damn Night by Hand-peeled
Ocitáte se ve věžičce v ložnici, patrně jste prožívali noční můry, před vámi tlačítko k východu, ale k němu potřebujete všechny tři klíče. Sestoupíte ke schodišti dolů do zahrady, kde vás ale ty pravé noční můry očekávají. Cílem je najít všechny tři klíče a věřte, tahle mapa vám nedá nic zadarmo a je pěkně náročná. Mezi skalami eliminujete hordu mutantů, ale klíč nikde, musíte vystoupat nahoru a vaše cesta povede přeskoky po skaliscích. Poté, co seberete plazmovku, hlídanou ale hordou naštvaných kostlivců, se postupně dostanete ke kruhové prohlubni, v jejímž centru se skví žlutý klíč, ovšem vyhrnou se na vás nepřátelé ze vzduchu, gargoylové a kakodémoni. Ještě tužší oblast vás čeká v útrobách jeskyně s blikající disco podlahou, kde potkáte kyberdémona a hordu dalších přisluhovačů a megasféra před vstupem je opravdu potřebná, jelikož pobíháte po kyselině. A poslední část se skrývá ve skrytu za věžičkou a je čirou avantgardou, která začíná známou oblastí z E1M3, abyste se pak pohybovali v imaginárních lokacích, což mě příliš nebavilo, tím spíš, když v závěru čelíte čtyřem zaklínačům ve wolfensteinovském bludišti. Až pak můžete zpět k věžičce a pustit výtah vedoucí k exitu.
MAP11: Keelhaul Handball by donk_konk
OdpovědětVymazatZačínáte v pěkně zpracovaném přístavišti a hned v počátku se na vás vrhne záplava gargoylů a prasat. Postoupíte dále do města a mezi uličkami a v budovách pátráte po žlutém klíči. Boje jsou tentokrát přístupnější a zábavnější. Otevřete si dvířka do druhé části přístavu, plné beden, kde v temné jeskyni kotví velká loď, k níž se dostanete skalními chodbami. Za tuhých soubojů se dostanete k červenému klíči, jenž vám otevře východ. Pěkná a zábavná mapa.
MAP12: The Torture Garden by Velcrosasquatch
Osmý level vás příliš nemučí, ačkoliv tomu název napovídá. Zkoumáte komplex hradního sídla, tentokrát převážně uvnitř v komnatách, sklepeních a sálech, na výlet do exteriérů se ovšem také vydáte, prostředí je poměrně realistické a věrně vystihuje atmosféru gotického sídla díky nové grafice a démonickým doplňkům. Na relativně malé ploše potřebujete najít celkem pět klíčů, abyste se dostali k východu. Ten šestý vás dovede k secretu v podobě megasféry a během explorace mi unikl, i když jsem našel automapu. Mapa je pěkně propletená a postupný průzkum je veskrze zábavný.
MAP15: As Above, So Below by Sitri
Poněkud rozporuplná mapa. Vizuálně perfektní, až tedy na závěrečnou oblast - jste na ostrově plném vegetace, četná zákoutí vybízejí k průzkumu a atmosféra je dokonalá. Ovšem orientace je docela obtížná a navíc je level docela temný, takže jsou boje poměrně nepřehledné. S pistol startem navíc chyběly základní zbraně a zprvu se mi nedostávalo munice. Valí se na vás často návaly gargoylů, k tomu kostlivců a dalších enemáků. Navíc boje některých místech ztěžují bažiny, které notně zpomalí vaše kroky. Potřebujete najít fialový a červený klíč, jež vás dovedou k východu. Oblast před exitem je totální masakr, navíc chybí textury podlahy a koukáte se na zlatavou nebeskou texturu, což mi docela vadilo. V mapě jsou ještě schovaná dvě tlačítka, které vám zpřístupní dvířka k BFG, což je ovšem léčka - ocitnete se v místnosti narvané gremliny, a pak na vás ještě vyběhnou rakety na nožičkách, což vám notně pocuchá fazonu. Chyběly mi dva secrety, mapa vás po ukončení přenese do 16. mapy, která původně byla za 32. bonusovou mapou.
MAP17: Under a Bloated Fungoid Moon by Coffee Achiever
Perfektní úroveň, rozsáhlá, nelineární a členitá. Začínáte v parku, v němž se prodíráte živými ploty, kde vás čekají četná zákoutí a je to poněkud nepřehledné. V úvodu je mapa trochu obtížná, pokud nemáte zbraně z předchozích levelů. Ale dá se to zvládnout, pronikáte postupně do dolu, skalnatých chodeb, nakouknete do kostela, při cestě postupně sesbíráte červený a fialový klíč a napakujete se zbraněmi. Munice je solidně vybalancovaná, i když jsem v úvodu mapy kosil nepřátele jen puškou a samopalem, postupně se vám do rukou dostane takřka kompletní arzenál. Pokračujete zpět do parku, kde si zpřístupníte bránu na hřbitovní vestu, jež vás dovede za neúnavného odporu potvor až do finálního kamenného domu. Zatímco boje v celé mapě byly příjemné, zde v kryptě se vám postaví nejen nepříjemný klon revenanta s raketami, ale také dva kyberdémoni na závěr. Mapa byla nadmíru příjemným zážitkem.
MAP19: Don't cry, Marine by GuyWithTeaCup
OdpovědětVymazatVelice nudná a monotónní mapa. Po celou dobu se pohybujete v útrobách sídla plného chodeb a dveří a pokud by autor nezařadiil pár schodišť, byl by to Wolfenstein jako vyšitý. Odpor je slabý, zkoumáte jednotlivé místnosti a pátráte po klíčích. Potřebuiete všechny tři, abyste si spustili sloup, jenž vám otevře cestu k východu, kde vás čeká jediný tuhý usek se dvěma rytíři s raketami, kteří byli na malém prostoru oříškem, Víc psát nemá smysl.
MAP23: Tears From God by LunchLunch
Stylový slaughterfest před samotnou závěrečnou mapou. Nepřátel je více než 1500, střídají se atmosférické venkovní bitvy na kulisách osvětlených skalisek v pozadí, jež se postupně po aktivaci tlačítek otvírají a dávají prostor dalším náložím mutantů, s interiérovými pasážemi, Postupně pak pokračujete v pravidelném rytmu tlačítko - mutanti v porcování dalších a dalších vln nepřátel. Dlužno podotknout, že většina ataků byla docela zvládnutelná a až na konci jsem už použil cheat, jelikož další a další přívaly byly monotónní. Pokud by mapa byla o chlup menší, bavila by mne daleko více.
MAP13: Return to Castle Cacostein¹ by Anon
OdpovědětVymazatZajímavá mapa plná obtížnějších nástrah. Začínáte na prostranství před hradem, kde se objeví několik kakodémonů, kteří vám dávají najevo, kdo je tu pánem. Postoupíte hlouběji a zkoumáte útroby hradu, knihovnu, sklepení i podhradí, na každém místě vás čeká nálož potvor v různých kombinacích, i když kakodémonů je asi nejvíce. S pistol startem byla mapa dobře hratelná, i když plazmovka a BFG pochyběly. V závěru před exitem vás čeká obtížnější masakr na hradbách a ve finále čtyři zaklínači i s kyberdémonem. Pěkný hradní komplex s náročnější, ale zábavnou hratelností.
Omylem výše zkopírována mapa 12, která je součástí původních levelů.
Ad Mortan byl dobrý, ale Wormwood mě nezaujal, tak jsem si dal jeden zajímavý mappack ramp 2022(V úvodní mapě si můžete vybrat, jako mapu chcete podle obtížnosti a délce mapy) a zahrát si ji s pistol startem. :D
OdpovědětVymazatZávěrečné shrnutí Ad Mortem
OdpovědětVymazathttp://doom.starehry.eu/?p=8362