neděle 3. října 2021

Moje MIDI - aktualizace 2021

V předchozím článku jsem se relativně podrobně zabýval herní MIDI hudbou, nejvhodnějšími zvukovými moduly a stručně i tím co mám aktuálně doma. S radostí musím říci, že se má sbírka hezky rozšířila. Také jsem dostal nějaké dotazy ohledně mého zapojení. Tentokrát tedy popíšu co přesně mám doma a jakým způsobem to využívám.

Aktuální MIDI sestava

Aktuální stav

Jak jsem psal posledně, jádro mé sestavy tvoří old verze Rolandu MT-32 a Roland SC-55 revize s General MIDI (GM). Tyto dva moduly jsou schopné pokrýt slušné množství her pro PC, ale ne všechny. Podrobnostmi jsem se zabýval posledně. Způsobů vhodného rozšíření jsem plánoval více, ale realita je nakonec odlišná. Na Reverbu se objevil starší Korg NS5R za opravdu dobrou cenu. Jediná vada je nefunkční podsvícení displeje, ale to v provozu moc nevadí a prodejce na to jasně upozorňoval. Celkem nadšeně jsem tedy modul koupil a těšil se na dodání. Před prvním zapojením starších věcí je obvykle rozeberu, trochu vyčistím a pokud je třeba vyměním baterie. Po otevření Korgu jsem se trochu zděsil volně se pohybujícího plošňáku. Jaké bylo mé překvapení když jsem zjistil, že jde o nezapojenou desku (daughter board) Yamaha DB50XG přidávající podporu standardu XG. O tomto rozšíření jsem při koupi uvažoval, ale ceny nejsou o moc nižší než samostatné moduly Yamaha, takže jsem s tím moc nepočítal. Vše funguje naprosto bez problémů, takže se koupě ukázala ještě výhodnější než jsem čekal. Pokud se dokopu k opravě podsvícení nebo výměně displeje, tak bych na případném prodeji i dost vydělal. Tímto modulem mám tedy pokryté jak skladby pro Korg, tak alespoň základní XG. S případným nákupem samostatné Yamahy tak nemusím nijak spěchat, pro herní účely je toto naprosto dostačující.

Dalším rozšířením je Roland SC-88 Pro. Za upozornění na aukci vděčím Sledgovi. Jde o nejnovější Sound Canvas který hry podporují, alespoň co vím. Navíc je plně kompatibilní jak se základní SC-88, tak s SC-55 mkII. Spolu s mou původní SC-55 zvládnou přehrát korektně veškerou hudbu složenou na řadě SC. Modely 88 i 88 Pro podporují až 32 kanálů, je tedy nutné je připojit dvěma kabely. Ačkoliv čistě z hlediska General Sound (GS) je 88 Pro šikovnější volbou, tak na rozdíl od novějšího SC-8820 nepodporuje GM2

Zapojení

Většinou používám moduly s moderním počítačem a Windows 10. K propojení využívám interface MOTU MIDI micro express, který nabízí podstatné výhody proti obyčejným převodníkům USB-MIDI. K počítači je připojen standardně USBčkem, ale nabízí 6 výstupů a čtyři vstupy. Je tedy možné připojit více modulů paralelně. Při zapojení většího množství modulů za sebe (obvykle mají konektor pro průchod - MIDI Thru) může docházet ke zpoždění, navíc musí být všechny moduly po cestě zapnuté. Podporuje samozřejmě i více kanálů, takže připojení obou vstupů u SC-88 Pro nebyl problém. Připojit lze i starší počítač bez USB, standardně jedním z MIDI vstupů. Není také problém mít připojeno více zdrojů současně a jen volit co kam směřuje. Řešení je tedy např. vhodné i pro používání reálných Sharp X68000.

Dodávaný software umožňuje celkem pěknou konfiguraci, je možné nastavit uživatelské presety a volit tak kam mají MIDI data aktuálně jít, buď z počítače nebo tlačítkem na předním panelu. Jednotlivé kanály lze také rozdělit a poslat tak třeba všechny liché na výstup 2 a sudé na výstup 3. To se může hodit při využití dvou stejných modulů s nižší polyfonií (např. SC-55) nebo pro experimenty. Lze nechat třeba hrát skvělé bubny od Yamahy a varhany na Hammondu. Některé hry při náhlém ukončení nebo vypnutí DosBoxu nechávají znít poslední tón, na což se hodí tlačítko PANIC, které vrátí všechny připojené moduly do počátečního stavu. MOTU funguje skvěle jak přímo ve Windows, tak v DosBoxu, ScummVM nebo PCem.    

Nastavení v přehrávači MIDITrail

Audio výstupy jednotlivých modulů mám svedené do obyčejného přepínače VSW81. Má 8 cinch vstupů a jeden výstup, který mám obvykle zaveden do zvukovky počítače, která smíchá hudbu s ostatními zvuky a přehraje přes klasické reproduktory. 

Co dál?

To nejdůležitější mám teď skoro pokryté, nejvíce chybí Roland CM-64. Ten je schopen nahradit new model MT-32, CM-32L a i pro něj existuje několik her, dokonce využívajících i jeho rozšiřující slot. Na novější hudbu by se hodilo něco s GM2, ideálně nějaká Yamaha podporující zároveň i kompletní XG. Zbytek jsou spíše libůstky, které bych si rád občas poslechl a nijak aktivně je nesháním, ale za dobrou cenu proč ne. S aktuálním zapojením jsem spokojen, ale SC-88 Pro je třeba ještě lépe umístit, chtělo by to více místa na stole.

Žádné komentáře:

Okomentovat