neděle 5. července 2020

TOP10 vývojáři / vydavatelé

Již nějakou dobu uvažuji o tvorbě žebříčků. Osobně mám velké problémy vybrat z toho obrovského množství skvělých her, ale nějak se s tím popasuji. Také asi zařadím i nějaké exotičtější záležitosti než jen žánry, uvidíme. Každý TOP10 se objeví na stránce s ostatními, ale zároveň pokaždé napíšu krátký článek s odůvodněním. Řazení bude vždy abecední. Dnes začneme oblíbenými vývojáři a vydavateli.
  • Atari
  • Blizzard
  • Capcom
  • id Software
  • Nintendo
  • Origin
  • Sierra
  • Square Enix
  • SSI
  • Westwood
Atari jsem sice do seznamu doplnil jako poslední, ale hlavním důvodem je spíše čas. Jejich přínos a hry na které vzpomínám vznikly i před více než čtyřiceti lety. Přesto mám na Atari nesmazatelné vzpomínky. Hry jako Asteroids, Pong, Centipede nebo před pár lety hraná Adventure jsou prostě nestárnoucí klasiky. Navíc jak konzole Atari 2600 tak počítač Atari 800 jsou část mé hráčské historie. Díky Atari 2600 mám s touto firmou spojenou i řadu jiných her především od Activisionu.

Blizzard je společnost milovaná mnoha hráči, ale u mě to měla spíše složité. Starcraft považuji za průměr, stejně jako Warcraft 1 a 2. Třetí díl dokonce vůbec nemusím. Diabla jsou sice fajn a zahraji si je rád, ale nejsou tak skvělé aby se firma dostala do žebříčku. Mluvím o ní tedy výhradně kvůli World of Warcraftu. Po Ultimě Online jde o druhé MMORPG ke kterému jsem se dostal a vždy jsem mu dokázal propadnout. Kdykoli jsem se nechal nalákat týdnem zdarma nebo novým datadiskem to skončilo měsíci ignorování čehokoli jiného. Dnes se mu snažím vyhýbat, ale skvělým světem, dobrou komunitou v guildě Lužánky a chytlavou hratelností patří WoW mezi mé nejmilejší hry a proto zde musí být i Blizzard.
Capcom patří mezi mé oblíbené firmy díky mnoha skvělým sériím. Od starších arkád jako 1942, Cadillacs and Dinosaurs, Alien vs. Predator nebo Mega Man přes Resident Evil a Dino Crisis po Monster Hunter. S klidem mohu říct, že většina jejich produkce mě více či méně baví a rád si cokoli zahraji.

id je samozřejmě především Doom, Wolfenstein a Quake a všechny tyto série mám rád. Musím ale vyzdvihnout ještě plošinovku jménem Commander Keen s kterou jsem strávil také dost času.

Nintendo považuji za úžasnou firmu plnou nápadů. Nikdy jim nechyběla odvaha a mnoho konceptů bylo revolučních. Ať už mluvíme o NESu a jeho gamepadu, Wii s pohybovým ovládáním nebo dnes Switch. Konzole a příslušenství bylo vždy zajímavé a upřímně preferuji jejich konzole před konkurencí v jakékoli generaci. Má primární platforma vždy byla a je PC a Nintendo považuji za skvělé doplnění. Ale i jejich hry jsou super a i když jde o desátý díl série a nejde tak o žádnou revoluci, vždy je přítomna hratelnost vybroušená k dokonalosti. Od plošinovek s Mariem, přes Zeldu až po party záležitosti jako Mario Party nebo Mario Kart, vždy jsme všichni nadšení.

U Originu se dostáváme k mým srdcovkám. Série Ultima a Wing Commander počítám ve svých žánrech k tomu nejlepšímu. Co se RPG týče považuji Ultimu za vrchol. Ty hry mají neopakovatelnou atmosféru a vtahující svět. Crusader a CyberMage jsou už jen potvrzením výjimečnosti.
Sierra je pro mě v podstatě synonymum slova adventura. Oblíbených sérií mám opravdu hodně a většina je dost známá například Space Quest, Kings's Quest nebo Gabriel Knight. Ale i méně profláklé kousky jsou super - Phantasmagoria, Laura Bow nebo EcoQuest. Vlastně jediné co mi moc nesedlo je Larry. Adventury od Sierry prostě mají něco, díky čemu mě moc baví s téměř jakýmkoli zasazením.

Square Enix je trochu podvod a způsob jak dostat vlastně tři firmy do jedné položky. Ale ze sérií jako Dragon Quest, Final Fantasy, Star Ocean, Seiken Densetsu nebo Chrono Trigger prostě nelze žádnou opomenout. Na řadu věcí od nich mám ještě zálusk a věřím, že budou skvělé - Kingdom Hearts, Octopath Traveler nebo Romancing SaGa.

SSI znamená Strategic Simulations a právě první slovo je pro mě klíčové. Se sériemi General a Steel Panthers jsem již strávil hodně času a nejspíš ještě hodně strávím. Nad rámec strategií a simulací vytvořilo nebo vydalo SSI také řadu her ze světů Dungeons & Dragons. Pool of Radiance a ostatní Gold Box hry, Eye of Beholder nebo Ravenloft, k tomu prostě není co dodat.

Poslední v abecedě, ale nikoli významem je Westwood. Kyrandia, Lands of Lore, Eye of Beholder nebo Dune 2 jsou jen výběrem z produkce této firmy. Pro mě je ale nejdůležitější série Command & Conquer. Zmínit musím ještě překvapivě povedené filmové adaptace Blade Runner a Lion King.



3 komentáře:

  1. Hezké, já mám u žebříčků vždycky strašná dilemata, přes to je vždycky sestavuji rád a udělat TOP10 je vždycky zajímavý boj. Nakonec jsem se po letech dokopal k různým TOP v oblasti RPG, Strategií, Adventur nebo dílů nějaké rozsáhlé série, ale pořád ve mně stejně hlodají pochybnosti, jestli to seřazení je správné, jestli tahle hra by neměla být před jinou ahlavně, že se mi do TOP nevešly zoufale některé hry, které bych tam určitě chtěl mít :-) K žebříčku herních vývojářských domů jsem ještě zatím teda ale nesáhl, mám jej v hlavě a pořád mi tam rotuje tolik názvů, že jsem to nehodil do textu, stále zápasím s tím, jak to pojmout, jestli ocenit více herní firmu, která mě zasáhla jako první, nebo firmu, jejichž her jsem hrál nejvíce, nebo firmu, která udělala jednu z nej her, co jsem kdy hrál a pod. :-) A když koukám na tvůj žebříček, tak v mém by se určitě objevilo těch posledních 5, co máš v žebříčku ty :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jinak k tomu Square Enixu, dobrá finta :-) Ale já mám tyto firmy zažité jako oddělené a konkurenční. Jejich spojení je sice zajímavé a dává tak prostor spojit to nej z obou firem, nicméně Square a Enix mely každá dost jiný rukopis. Square byl FF, Enix byl Dragon Quest. Obojí si konkurovalo, jedni hráči nedali dopustit na to své, v podstatě bych to přirovnal ke sporům PC vs Amiga :-) Já byl původně na Square, ale nakonec jsem se díky bohu dokopal i k produkci enixu a jsem tomu rád, protože to byl zase kapku jiný, více minimalistický, pohled na hraní a někdy jsem se přistihl, že mi vlastně ta přímočarost Enixu oproti komplexnosti Square něčím imponuje. Nakonec jak ve sporu PC vs Amiga, kde jsem byl ortodoxní PCčkácř, tak i ve sporu Square vs Enix jsem se dorpacoval k tomu, že mám rád obojí. Takže vlastně ta fůze Square a Enixu by mě měla nakonec těšit jako něco, k čemu sjem sám před tím přirozeně došel. Nicméně jako bymi od té doby chyběl takový ten pocit zdravého soutěžení a čekání, která firma přijde s čím lepším nebo jinačím oproti konkurentovi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, také mám FF a DQ zafixované jako konkurenční série. Ale opravdu jsem nechtěl aby zabíraly dvě potažmo tři místa v žebříčku. Váhal jsem ještě nad řadou dalších firem, ale až na Blizzard jsem se nakonec řídil počtem oblíbených her. Hodně jsem také opomněl novější firmy jako Slitherine.

      Vymazat