sobota 27. března 2021

Nether Earth

Nether Earth je hra stojící na počátku žánru real-time strategií. Od ní vede přímá cesta k Herzog Zwei a nakonec nejznámější Dune 2. Z modernějších her je Nether Earth nejvíce poznat v Z od Bitmap Brothers. Nether Earth vytvořila firma Argus Press v roce 1987 pro ZX Spectrum, Amstrad CPC a Commodore 64. Příběh nás přivádí do poslední bitvy lidstva s nepřátelskými Insignians. Ty nikdo nikdy neviděl, protože bojují pomocí mocných válečných strojů. Lidem se podařilo zajmout nepřátelskou základnu Kerberus a tak mohou vyrobit stejně vyspělé stroje a poslat je do útoku na nepřítele. Ten ale ovládá ještě tři základny - Tarras, Faretra a Diolkos. Každá je vzdálenější než ta předchozí a tak začíná závod s časem. Stihne lidstvo pod vaším velením obsadit nebo zničit nepřátelské základy dříve než vás nepřátelské stroje převálcují? 

Úvodní obrazovka Commodore 64

Herních prvků je jen pár, ale různých herních strategií lze vytvořit překvapivé množství. Mapa, která je vlastně úzkou a dlouhou nudlí, obsahuje řadu terénních překážek a pouhé dva druhy budov. Již zmiňované čtyři základny a větší počet továren. Továrny jsou zpočátku neobsazené, ale po zabrání začnou vyrábět díly strojů. Každá továrna vyrábí jeden druh součástky a je dobré jich obsadit co nejvíc co nejrychleji. Jediný další zdroj příjmů je každodenní dodávka, žádná těžba neexistuje. Samotné bojové stroje (roboty) lze vyrábět pouze v základnách. Nepřítel má tři a brzy tak začne vaše počty převyšovat. Konstrukce nabízí tři varianty podvozků lišící se rychlostí, průchodností a odolností. Na podvozek lze namontovat více (i najednou) zbraňových systému od kanónu přes rakety po phasery. Ty se samozřejmě liší účinností a dostřelem. Jako bonus lze přidat atomovku, která může zničit i továrny a základny, nebo elektroniku vylepšující střelbu.

ZX Spectrum stavba robotů
Ovládání je dost specifické. Probíhá pomocí létání nezničitelným dronem, který slouží jako kurzor. Je třeba sednout na střechu budovy nebo robota a poté vydat příkazy. V základnách jde jen o stavbu, ale u robotů je více možností. Lze vydat rozkazy k hledání a ničení, obsazovaní neutrálních nebo nepřátelských budov nebo hlídkování. Velmi užitečné je nad strojem převzít ruční kontrolu, která je sice krkolomnější, ale efektivita může být mnohem vyšší. Při troše cviku a využití prostředí není problém zničit jedním strojem klidně pět šest nepřátel. Vlastní dron lze využít i k blokování nepřátelských strojů a zpomalení jejich postupu. Hra je překvapivě chytlavá a díky množství kombinací znovu-hratelná. Největším omezením je přítomnost pouze jedné mapy, takže po naučení funkčních postupů je konec. Zajímavé bylo zkoušet vyhrát bez ručního ovládání nebo třeba na čas.

ZX Spectrum
Za základní považuji verzi pro ZX Spectrum. Hra je plynulá, má přehlednou grafiku a vše funguje jak má. Existuje i verze v češtině. Verze pro Amstrad CPC je v podstatě stejná, jen je pomalejší, nepůsobí tak plynule. Doporučuji se obloukem vyhnout Commodore 64 verzi. Odlišná a dost hrozná grafika, umělá inteligence o třídu hloupější a navíc pomalý pohyb. AI ani nevyrábí tak rychle jako na ostatních platformách, prostě vše působí podivně zpomaleně. Zajímavé je, že na obalu C64 verze je obrázek ze ZX, alespoň dle dohledaných fotek.

Amstrad CPC
Nether Earth se sice nikdy nedočkal oficiálního pokračování, ale fanoušci samozřejmě nelenili. Pro Android existuje verze Nether Earth Wars of robots od ITmindCo. Hraní mi fungovalo bez problémů, ale dle recenzí jsem spíše výjimka. Herní systém je zpracován věrně až na nizounkou obtížnost. Není problém vyhrát napoprvé během několika minut. Reklamy neruší a ovládání je pohodlné. 

Commodore 64
Z moderních remaků je nejpropracovanější Nether Earth Remake 0.52 z roku 2004. Mimo novější grafiky přináší především řadu nových map, takže fanouškům déle vydrží. Zkoušel jsem jich několik a jsou dostatečně odlišné aby je mělo smysl hrát. Bohužel u těch složitějších a větších má umělá inteligence občas problémy, záseky...

Nether Earth Remake
Hra je hodně populární v Rusku, kde vzniklo velké množství verzí. Například verze pro iOS, ale tu nemám jak vyzkoušet. Zajímavý je remake z roku 2017 NetherEarthVox. Zpracovává sice pouze původní mapu, ale grafika více ctí originál. Zato ovládání je kompletně modernizované, využívá standardní ukazatel myši. Díky tomu je i na vyšší obtížnosti pěkně hratelný a rozhodně stojí za zkoušku.

NetherEarthVox
Unikátní jsou dva díly Nether Earth ZS Edition - 98 a 99. Oba jsou určeny pro ZX Spectrum a i když je jejich spuštění náročnější, stojí to za to. S verzí 98 jsem měl problémy, takže dojmy pocházejí z 99. Hra nabízí řadu nových map a možnost volby obtížnosti. Platí v podstatě totéž co pro Remake, umělá inteligence má na složitějších mapách problémy. Obtížnost je i na nižší úrovně výrazně vyšší, hraní rozhodně nedoporučuji začátečníkům. Nelekejte se azbuky na úvodní obrazovce, dále je kromě pár informací vše podstatné anglicky. 

Nether Earth ZS Edition'99
Poslední verze, kterou jsem objevil, se jmenovala Nether Earth Reborn, ale byla přejmenována na Threat to Earth: Battle Mech. Výrazně rozšiřuje původní koncept, přináší více možností stavby a přidává například i věže. Bohužel od vydání hodně rané verze roku 2016 se projekt nijak neposunul a asi již neposune. Na závěr ještě zmíním Nether Earth Editor. Sice jsem ho pouze zapnul, ale pro nadšence do tvorby to může být fajn. Je určen pro klasické ZX Spectrum.

Nether Earth Editor
Hra mě opravdu bavila a užil jsem si i zkoušení různých verzí. Hráčům strategií rozhodně doporučuji si tento počátek vyzkoušet. Jde nejen o historicky významný titul, ale i o zábavnou hru dobře hratelnou i v dnešní době. Já jsem si udělal radost a pořídil si originální kazetu ve verzi pro CPC (dobrá cena). Balení je klasické, v plastovém pouzdře, shodné se Spectrem. Papírová část je rozložitelná a slouží jako manuál. Takže se pokochejte obrázky a běžte hrát.
 




4 komentáře:

  1. Tu razící žlutou si pamatuji z jednoho Score v rubrice klasika a něčím mě to od té doby strašně fascinuje. Asi ten nástin zase toho rohového výhledu. Podobně to mám třeba s Knight Lore.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to stylově, souhlas. Proto mě potěšila grafika NetherEarthVox, že se snaží zachovat atmosféru. Score 10, odtamtud to právě Sledge vybral.

      Vymazat
  2. Výborný článek! Grafika spectrácké verze jasně nejlepší. Bohužel v době, kdy jsem vlastnil osmibit a měl jsem tuhle hru, tak jsem moc nechápál, jak to hrát a co je cílem. Snad si někdy velký rest a zahraju si to přes emulátor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Já hru tenkrát ani neměl, ale moc rád jsem se k ní dostal. Určitě tomu dej šanci, alespoň na pár pokusů.

      Vymazat