sobota 22. května 2021

Dungeons & Dragons 3 - Jaká pravidla hry využívají?

Dungeons & Dragons je celosvětově nejznámější RPG hra a také jedna z nejstarších. První edice vyšla již v roce 1974 a od té doby nepřestaly vycházet rozšíření ani nové verze. Aktuálně je na trhu pátá edice z roku 2014, ale vzhledem k nepřehlednému vývoji i číslování rozhodně nelze říci, že existuje pouze pět verzí pravidel. Videohry se D&D inspirují téměř od počátku, ale oficiální licenci využívají od roku 1981. Tehdy vyšla první hra od firmy Mattel - Dungeons & Dragons Computer Fantasy Game. Šlo především o využití značky, stejně jako u mnoha dalších titulů. Pravidla neboli herní mechaniky využily až SSI v roce 1988 ve hře Pool of Radiance.

Pool of Radiance  zdroj:mobygames.com

Využití papírových RPG pravidel pro videohry bylo stále populárnější a dělá se to dodnes. D&D je v tomto nejrozšířenější a v průběhu času se využívali různé edice. Ty se dají dělit různě, ale za základ považuji osm různých. Nepovažuji se za dostatečně znalého, abych zde popisoval podrobně rozdíly a jejich vliv na hratelnost, ale zaměřím se na krátké představení. Hlavním přínosem má být přehled her využívajících dané edice. Alespoň orientační znalost pravidel může pomoci lepšímu zážitku ze hry a ujasní podrobnosti, které klasické manuály prostě nemohou obsáhnout. Pravidla D&D se rozkládají na mnoha stránkách, od necelé stovky po klidně 300. Při znalosti pravidel totiž hráče nezaskočí omezení multiclass nebo podivně se chovající THAC0.

Ne všechny edice se využily ve videohrách, ale pro přehlednost uvedu všechny zásadnější. Již zmíněná nejstarší verze je z roku 1974 od firmy TSR a dnes se označuje jako Original Dungeon & Dragons (oDnD). Podle vzhledu vydání se také hovoří o malých hnědých knížkách nebo bílé krabici. Jde o opravdový začátek, takže pravidla boje ještě odkazují na starší miniaturovou hru Chainmail a nedělají rozdíl mezi rasou a povoláním. Pro nás je nejzajímavější její první přídavek Greyhawk, první svět, založený na domácí kampani Garryho Gygaxe. Zajímavý je nejen svým prvenstvím a přidáním povolání zloděje, ale i využitím ve videohrách.

V roce 1977 se vývoj trochu zamotává a D&D se dělí do dvou paralelně podporovaných verzí - Basic a Advanced. Původní myšlenka byla, že hráči začnou na jednodušších pravidlech Basic a poté přejdou na komplexnější verzi. Původně Basic končil na třetím levelu postav. Rozdíly mezi verzemi byly tak výrazné, že si obě našli své zastánce. Proto byla základní příručka roku 1981 doplněna o Expert popisující pravidla až do levelu 14. Nejdále došla verze zvaná BECMI, složená z pěti příruček - Basic, Expert, Companion, Master a Immortals. Z této verze nejvíce vychází české Dračí doupě. Poslední popisuje život v podstatě nesmrtelných postav na levelu 36. Tato řada se dočkala ještě několika drobnějších úprav a skončila v roce 1995. Vše od původního Basic až do ukončení se dnes označuje jako Basic D&D (bDnD) a v poslední době se dočkala mnoha následovníků (OSR - old school renissance).

Advanced Dungeons & Dragons jsou výrazně podrobnější pravidla. Obsahují více tabulek, jsou mnohem přesnější a dá se říci, že více omezují. Když počítáme i rozšiřující příručky, tak lze nalézt pravidla skoro pro cokoli. Proto jsou vhodnější pro videohry. V roce 1989 se dočkala druhé edice, velmi populárního ADnD2e. Spolu s ADnD spatřilo světlo světa i mnoho dnes legendárních světů jako Dragonlance, Forgotten Realms, Dark Sun nebo Ravenloft. Ve skutečnosti vznikalo tolik různých rozšíření, že to začal být problém.

Celá společnost TSR byla pohlcena Wizards of the Coast, známou díky karetní hře Magic: The Gathering. Ta se zbavila rozdělení na dvě řady i slova Advanced a v roce 2000 vydala Dungeons & Dragons 3e. Třetí edice zpřehlednila nabobtnalá pravidla a přinesla čistku i do vydávaných světů. Po třech letech vyšla revidovaná edice 3.5. Obě byly dobře přijaty a po jejich nahrazení musela zasáhnout konkurence. V jejich duchu totiž pokračuje dnes známý Pathfinder.

V roce 2008 pokračuje D&D čtvrtou edicí, která je asi nejméně úspěšná. Hodně se soustředí na boj, který se pro mnoho hráčů příliš protáhl, a přináší i důraz na figurky. Roku 2014 ji nahradila úspěšná pátá edice, která se snaží kombinovat to nejlepší z předchozích edic. O dalším vývoji se zatím, pokud vím, nemluví.

Zmíněných osm edic tedy je Original DnD, Basic DnD, ADnD1e, ADnD2e, DnD3e, DnD3.5e, DnD4e a DnD5e. Počínaje ADnD2e jsou na portálu d20.cz k dispozici více či méně kompletní překlady. Pro videohry je obvykle nejužitečnější Příručka hráče obsahující informace o postavách a základních mechanikách. Zajímavé také mohou být příručky přinášející informace o světech - historie, města nebo známé postavy.

Rozepsal jsem se trochu více než bylo v plánu, ale snad to nevadí. Následuje tedy to hlavní, seznam her podle edic pravidel ze kterých vycházejí. V přehledu nejsou datadisky ani jiná rozšíření, pokud nepřinášejí pravidlové změny. Také neuvádím hry, které sice mají licenci, ale využívají jen prostředí, například jako bojovka Iron & Blood: Warriors of Ravenloft.

Basic DnD

  1. Order of the Griffon
  2. Warriors of the Eternal Sun
  3. Stronghold

ADnD 1e

  1. Pool of Radiance
  2. Hillsfar
  3. Curse of the Azure Bonds
  4. Secret of the Silver Blades
  5. Champions of Krynn
  6. Pools of Darkness
  7. Death Knights of Krynn
  8. Gateway to the Savage Frontier
  9. Neverwinter Nights 1991
  10. Dark Queen of Krynn
  11. Treasures of the Savage Frontier
  12. Unlimited Adventures
  13. Shadow Sorcerer
  14. Eye of the Beholder
  15. Eye of the Beholder II
  16. Eye of the Beholder III

ADnD 2e

  1. Spelljammer: Pirates of Realmspace
  2. Dark Sun: Shattered Lands
  3. Dark Sun: Wake of the Ravager
  4. Dungeon Hack
  5. Slayer
  6. Ravenloft: Strahd's Possession
  7. Ravenloft: Stone Prophet
  8. Menzoberranzan
  9. Al-Qadim: The Genie's Curse
  10. DeathKeep
  11. Dark Sun Online: Crimson Sands
  12. Descent to Undermountain
  13. Baldur's Gate
  14. Planescape: Torment
  15. Icewind Dale
  16. Baldur's Gate II (některé prvky již ze 3e)

DnD 3e

  1. Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor
  2. Baldur's Gate: Dark Alliance
  3. Neverwinter Nights 2002
  4. Icewind Dale II
  5. Eye of the Beholder GBA
  6. D&D: Heroes
  7. Baldur's Gate: Dark Alliance II

DnD 3.5e

  1. The Temple of Elemental Evil
  2. Dungeons & Dragons Online
  3. Dungeons & Dragons Tactics
  4. Neverwinter Nights 2

DnD 4e

  1. D&D: Daggerdale
  2. Heroes of Neverwinter
  3. Neverwinter

DnD 5e

  1. Sword Coast Legends
  2. Baldur's Gate III
  3. Neverwinter: Tyranny of Dragons 2014 - zavádění 5e
  4. Neverwinter: Undermountain 2019 - kompletně na 5e

Je zajímavé, jak počet her odráží dobu vývoje v daných obdobích a také popularitu jednotlivých edic. Při případném čtení a aplikování pravidel je také nutné brát v úvahu, že většina her používá pouze jejich část, případně jsou modifikovaná. Občas se setkávám s názorem, že hry podle D&D nejsou systémově dobré. Spousta modernějších RPG systémů má dnes větší oblibu (papírově i digitálně), ale D&D má podle mě stále něco do sebe. Z výše uvedených asi padesáti her, považuji většinu za dost povedené, což také o něčem svědčí. 

Při psaní jsem přemýšlel, jaká edice je má nejoblíbenější. Je to složité. Basic je příjemně jednoduchý, ADnD 2e je komplexní klasika a 5e jsem si také dost oblíbil... 

Snad jsem žádnou hru neopomněl, ale pokud ano, uvítám upozornění. Pokusím se seznam do budoucna doplňovat, ale předpokládám, že nové hry budou nějakou dobu pouze z 5e. Snad se někomu budou tyto informace hodit. Pokud by byl zájem, mohu některá témata rozpracovat podrobněji.

3 komentáře:

  1. Moc pěkná (a záslužná) práce! Je v tom přehledu vidět, kde bylo "zlaté" období implementace DnD do počítačových her.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Bohužel jsem kvůli tomu a trochu kvůli Elemirovi začal hrát Neverwinter.

      Vymazat
  2. Jak jsem toužil někdy na počátku 90. let po dračáku na stole a všechny tyhle pravidla stolní hry mě fascinovaly, tak pro mě značka AD&D vždy byla něčím, co doplňovalo silně atmosféru a to díky hře Eye of the Beholder. Takže když jsem rozjel Beholdera, navždy se mi do paměti vryly písmena AD&D, ale taky SSI. Tohle spojení pro mě funguje navždy. Bohužel je ale pravda, že AD&D pravidla jsou pro počítačovou hru silně svazující, což natvrdo v rámci RPG ukázala hra Wizardry 6 a 7, ale již v Dungeon Masterovi člověk mohl cítit, že se dá s těmi postavami daleko více a lépe pracovat. Nicméně spojení SSI a AD&D je funkční u mě navždy, díky Beholderovi, Dark Sunům, Ravenloftům a samozřejmě Gold Boxům. Od jiných vývojářů jsem z nějakého důvodu z implementace AD&D nadšen nebyl, ano, je řeč o Bioware a jejich mašinu na Baldursovky, a je zvláštní, že tomu nepomohly ani pravidla pokročilejší třetí edice a vlastně více kombinační verze např. v IWD 2.

    OdpovědětVymazat