neděle 20. června 2021

TOP5 her s licencí Dungeons & Dragons

Když už se poslední dobou zabývám hrami s licencí Dungeons & Dragons, tak jsem se rozhodl představit své nejoblíbenější. Tentokrát jich nebude deset, ale pouze pět. Důvodem je jejich nižší počet, často jde také o série a samozřejmě jsem zdaleka všechny nehrál. Výjimečně také uvedu hry v pořadí dle oblíbenosti, překvapivě to není problém seřadit.

  1. Pool of Radiance
  2. Ravenloft: Strahd's Possession
  3. Eye of Beholder
  4. Stronghold
  5. Icewind Dale 

Hry řazené do skupiny Gold Box od firmy SSI patří mezi nejzajímavější RPG vůbec. Hry vycházeli od roku 1988 do roku 1993 a jejich éru odstartovala právě na prvním místě zařazená Pool of Radiance. Nehrál jsem všechny díly a dokonce jsem dotáhl pouze Pool of Radiance a Champions of Krynn, ale všechny mají společnou skvělou atmosféru, povedený soubojový systém a populární světy. Ať už Forgotten Realms nebo Dragonlance, vše bylo pěkně vystavěno a propojeno úžasnými úkoly. Vyzdvihnout musím i propojení s papírovým Journal Bookem. Tento systém uměl překvapivě dobře budovat atmosféru, což spolu s povedenou hratelností vedlo k legendárním hrám. Spolu s Ultimami jde o moje nejoblíbenější RPG.

Ravenloft: Strahd's Possession je naproti tomu novější záležitost. V roce 1994 nám přinesl možnost volného pohybu a především mrazivou atmosféru Ravenloftu. Prostředí plné mlhy, děsivých příběhů, upírů a perfektního záporáka Strahda von Zarovich. 3D prostředí sice zestárlo hůře něž Gold Boxy nebo Eye of Beholder, ale hudba, řešení úkolů a smysluplný důraz na dialogy mají co nabídnout i dnes. Druhý díl je možná často hodnocen lépe, ale mě mnohem více sedí prostředí jedničky. Skvělé jsou ale oba.

Eye of Beholder je klasický dungeon, který asi není třeba blíže představovat. Všechny tři díly mají i dnes pěkně kreslenou grafiku a excelentně navržené lokace. Stísněnější jednička nebo propletenější dvojka, případně vyvážená trojka, všechny stojí za zahrání. Nejlépe samozřejmě všechny hezky za sebou a s importem postav. To je obecně moje oblíbená funkce, rád se svou postavou/ami projdu celé ságy. 

Stronghold z roku 1993 je jediná dnešní hra, která není RPG. Jde o strategii především budovatelskou, s boji v reálném čase. Dle pravidel D&D si vytvoříte postavu, jejíž zaměření poté ovlivňuje celé vaše budované království. Pravidla ovlivňují i všechny vaše poddané a jejich schopnosti. Jde o naprosto originální využití této licence a nevzpomínám si na jinou strategii s podobným principem. Hra je zkrátka nenahraditelná.

Icewind Dale je s rokem vydání 2000 nejnovější hrou v dnešním žebříčku. Izometrické RPG vycházející ze slavnějšího Baldur's Gate mi hratelností sedlo více. Zajímavější design lokací a zasazení do ledových plání mě zkrátka láká. Znalost pravidel ADnD druhé edice se u hraní krásně využije a může i usnadnit průběh. Hratelnost je podle mě blíže starým dungeonům než stylu započatému v Baldurově bráně. 

5 komentářů:

  1. Vedle Strongholdu je ještě zajímavou strategii s D&D Fantasy Empires, taky docela jedinečný kousek. Jinak já bych měl asi na prvním místě Dark Sun. A kdybych měl žebříček naplnit i deseti tituly, tak by se mi tam asi ani tak nevlezla jediná hra z éry infinity engine :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fantasy Empires jsem nehrál, ale je v seznamu. Dark Sun je fajn, ale Ravenloft mi sedí víc atmosférou. Do desítky by se určitě dostal.
      Mě IE hry nijak nevadí, u tebe mě to nepřekvapuje. Jsou prvky co na nich nemusím, ale celkově to špatné hry nejsou. Icewind Dale se mi opravdu zdá hodně jako izometrický dungeon, což je fajn. Tak zkus nahodit nějaký tvůj TOP, alespoň si třeba přerovnám své plány :-)

      Vymazat
  2. Asi tam nebude moc toho, co bys ještě nehrál, všechno by to byly hry od SSI :-) Dark Suny, Beholdeři, Ravenlofti, Gold Box hry z Krynnu i Forgotten Realms, zmíněný Stronghold i Fantasy Empires.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný nápad, navíc mě hrozně potěšilo "vítězství" Pool of Radiance. Zkusil jsem si dát taky svůj TOP5 a vyšlo mi:
    1) Dark Sun 1
    2) Dark Sun 2
    3) Pool of Radiance
    4) Ravenloft : Strahd's Possession
    5) Ravenloft : Stone Prophet

    Takže se moc nelíšíme :) Icewind Dale i Beholdery by byl společně s Curse of Azure Bonds hned v závěsu. Proč zrovna Dark Sun série? Mám rád ty tahové souboje a hlavně ty psionická kouzla, pak to, že je to docela obtížné i hádankově (řešení questů) a atmosféru to pro mě má (četl jsem i knížky, které to jen podpořily). A obecně já rád "pouštní" hry :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se většinou i snažím nedávat více dílů jedné série, ale jinak dost podobné. Jinak pouštní zasazení právě moc nemusím, ale Dark Suny jsou super hry to je bez debat.

      Vymazat