neděle 9. ledna 2022

Herní výročí 2022

Na začátku každého roku si dělám přehled her, které mají nějaké zajímavé výročí. Začal jsem s tím asi před osmi lety a od té doby jde o jeden ze způsobů výběru her, z jinak nekonečného seznamu na dohrání. Tentokrát seznam převedu do elektronické podoby, třeba někoho inspiruje nebo připomene oblíbenou klasiku. Hry budou rozděleny podle roku vydání. Rozhodně neaspiruji na nějaký kompletní přehled, to je v tomto skoro nemožné. Jde spíše o tituly, které mě pro letošek nějak zaujaly a některé z nich snad opravdu odehraji. Máme rok 2022 a nejstarší hry v seznamu jsou z roku 1982 - tedy slaví úctyhodných 40 let existence. 

Dungeon Master - Amiga verze

1982 - 40 let

Sokoban PC-88  zdroj:mobygames.com
První zmínka patří druhému dílu jedné z mých nejoblíbenějších sérii, Ultima. Snahu o kompletní projití jsem začal už dávno Akalabethem a Ultima II už dlouho čeká. Snad se do toho konečně pustím. Swordquest: Earthworld je prvním dílem soutěžní série Atari a trochu jsem ho naťukl již loni. Mám už sepsaných mnoho poznámek a rozepsaný článek, takže jde o jistotu, že letos padne. Poslední hrou na mém seznamu je Sokoban, známá logická hra, kterou jsem nikdy nedojel do konce.

Ještě ve stručnosti seznam dalších zajímavých titulů: River Raid, Miner 2049er, Zork III, Q*Bert, Pitfall! nebo E.T.

1987 - 35 let

Ys Sharp X1  zdroj:mobygames.com
Z tohoto roku vidím nejpravděpodobněji první díl série Metal Gear, která se později proslavila na PlayStationu pokračováním Metal Gear Solid. Za zopakování možná bude stát adventura Maniac Mansion a arkádová střílečka Operation Wolf. Z RPG žánru mám již rozehraného Dungeon Mastera, ale již dlouho mám v seznamu i první díly sérií Ys a Phantasy Star. Od vydání pěkné kolekce také plánuji serii plošinovek Mega Man.

Tohle je opravdu bohatý rok, ale hodně her z něj jsem již hrál. Rozhodně mohu doporučit Nether Earth, Dizzyho, Contru, Castelvanii, Great Giana Sisters nebo The Legend of Zelda.

1992 - 30 let

Ecco the Dolphin Sega Mega Drive  zdroj:mobygames.com
Z tohoto roku mám zařazené akčnější tituly. V čele je klasika z Mega Drivu s delfínem v hlavní roli - Ecco the Dolphin. Také byla vydána hororová klasika Alone in the Dark. Přehled uzavírá nádherná cinematická plošinovka Flashback. Možná by mohlo dojít na zopakovaní nějaké Duny, obě nejlepší hry vyšly roku 92.

Stručný seznam také nabízí mnoho zajímavého - Ultima Underworld, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, History-Line 1914-1918, Ultima VII, Lost Vikings, Wizardry VII, Legend of Kyrandia nebo Wolfenstein 3D.

1997 - 25 let

Blade Runner  zdroj:mobygames.com
V čele této části stojí adventura podle skvělého filmu Blade Runner. Dále tři FPS - GoldenEye 007 (můj velký rest), Hexen II (zde plánuji opakování již dlouho) a Blood (rád bych vyzkoušel remaster Fresh Supply). Od vydání na GOG mluvíme o repete Diabla, ale uvidíme co manželka letos s rukou.

Pokud jste nehráli, musím doporučit Final Fantasy VII, Fallout, Pacific General, Dungeon Keeper, Realms of Arkania III, první Oddworld, MDK, Age of Empires nebo Outlaws.

2002 - 20 let

Kingdom Hearts PlayStation 2  zdroj:mobygames.com
Z her vydaných v tomto roce se nejpravděpodobněji pustím do akce BloodRayne. Hodně mě také láká Baldur's Gade: Dark Alliance, především díky novému vydání i pro PC. Výročí má také první díl série Kingdom Hearts, který jsem jediný hrál. Takže nevím zda začít hezky od začátku nebo až třetím dílem, který mě láká nejvíce. Slušnou šanci má také akční RPG Divine Divinity. Spíš do počtu jsem zařadil Super Mario Sunshine, Neverwinter Nights a The Elder Scrolls III - vše jsem hrál, nic nedohrál.

A tímto končíme. Samozřejmě i později vycházely skvělé hry, ale jejich výročí již nepovažuji za tak významná. Snad to někoho inspiruje k zahrání některé z těchto klasik a třeba i k objevení neznámého skvostu.      

Žádné komentáře:

Okomentovat