Původní Adventure patří k historicky nejvýznamnějším hrám. Jde o textovku vytvořenou pro počítač DEC PDP-10, známou také jako ADVENT, kvůli omezením operačního systému. Z dnešního pohledu klasické ovládání pomocí psaných příkazů s ještě velmi omezenou možností kombinování, příběh o prolézání jeskyně kvůli pokladu, to vše není dnes nijak překvapivé. Ve své době šlo ale o zajímavou a velmi dobře zpracovanou hru, propadl jí v podstatě každý, kdo se k ní dostal. Jak se postupně šířila, tak docházelo k jejímu rozšiřování, přidávání místností nebo pokladů. Dnes je k dispozici obrovské množství verzí pro různé platformy, ale dnes popisovaný je přece jen unikát.
Colossal Cave vytvořila firma Cygnus Entertainment, za kterou stojí Roberta a Ken Williams. Ano, jde o slavné zakladatele Sierry, tedy lidi kteří stojí za Mystery House, King's Quest nebo Laurou Bow. Po předčasném odchodu z herního odvětví, dlouhém odpočinku a cestování se vracejí zpět. A jak se jejich nová prvotina podařila? To je komplikovanější než by se mohlo zdát.
Hra vychází z původní verze Adventure, té kde lze získat 350 bodů. Podle odehraných asi dvou hodin se drží originálu opravdu věrně. Po startu hry se objevíte před stavením v jehož útrobách se nacházejí mimo jiné klíče od vchodu do nedaleké jeskyně. Všechny kroky vedoucí k zisku asi 140 bodů byly naprosto stejné. Pro fanoušky původní hry jde jednoznačně o přednost, stejně tak zájemci o historii mohou být potěšeni. Ale nováček může být trochu překvapen, protože nečeká od nové hry ve 3D a dokonce s podporou VR podobné dřevní mechanizmy. Osobně jsem spokojen, právě kvůli tomu jsem před čtrnácti dny rozehrál originál. A zážitek z procházení známého v novém pohledu je opravdu fajn. Stejný je maximální počet bodů, omezený inventář i rozložení. Orientace je ale výrazně usnadněna, nejen kompasem, ale i volitelnou automapou.
Nejde o titul s velkým rozpočtem, což je vidět na grafickém zpracování. Vše je sice 3D, ale úroveň grafiky odpovídá mnohem staršímu titulu. Nejde o nic hrozného, jen je grafika prostě jednodušší. Přesto je řada scén velmi pěkná, potůček venku působí uklidňujícím dojmem a naopak tmavé části jeskyně správně záhadně. Prostředí přímo vybízí k průzkumu. Odlišně působí především prostor. V původní hře má člověk jinou představu o délce chodeb a velikosti místností. Zde je třeba každý metr ujít, což je úplně jiný zážitek. Oceňuji, že od prvního dne hra běží bez sebemenších problémů. Ovládání je nastavitelné, jednoduché a pohodlné. Pochválit musím audio stránku. Hudba se hodí, ale vrcholem je načteních všech popisů z původní hry a to včetně úvodních instrukcí.
Zatím se zdá, že hře byla věnována patřičná péče a jde o velkou poctu originálu. Pro jeho fanoušky hru jednoznačně doporučuji, ale mohlo by jít i o zajímavý vstup do světa textovek pro nováčka. Jen je třeba počítat z původními mechanikami i když jinak ovládanými a vypadajícími. Já jsem zatím s hrou spokojen a vlastně jsem dostal zážitek dle očekávání. Vůbec bych se nebránil podobným projektům i pro jiné textovky, třeba Zork?
Žádné komentáře:
Okomentovat