úterý 5. ledna 2021

Série Steel Panthers

Steel Panthers je druhou populární sérií tahových strategií od firmy SSI, kterou zde zmiňuji. Stejně jako Panzer General je první díl zasazen do druhé světové války. Další pokračování se zaměřily i na jiné konflikty, ale žádné fantasy nebo sci-fi odbočky zde nejsou. Tyto série mají trochu odlišný přístup. Steel Panthers je detailnější a více zaměřený na jednotlivé jednotky. Bitvy jsou obvykle delší, což neznamená vždy obtížnější. Zjednodušeně je hra více zaměřena na taktiku a série General na strategii. Na třech klasických dílech série Steel Panthers se jako designér podílel Gary Grigsby, autor mnoha strategií. Ten je mimo jiné znám svým důrazem na realismus a detaily. Steel Panthers jsou mixem Garyho představ a zjednodušujících tendencí způsobených úspěchem Panzer Generala.

Steel Panthers

První díl série vyšel v roce 1995 a pokrývá období druhé světové války. Hra mimo kampaní nabízí také samostatné scénáře a obsáhlou encyklopedii velkého množství dostupných jednotek. O rok později vyšlo rozšíření s třemi novými kampaněmi (stejně jako druhý datadisk z roku 1997), ale především druhý díl.

Steel Panthers II
Steel Panthers II: Modern Battles se jak název napovídá přesouvají k modernějším konfliktům. První kampaň začíná v roce 1950 (korejská válka) a nejnovější v roce 1998 během fiktivního konfliktu na Okinawě. Šest kampaní je rovnoměrně rozděleno na historické a fiktivní. Kromě uzpůsobení modernějším jednotkám je hlavní změnou větší limit jednotek - 150. Jediné rozšíření přináší opět tři nové kampaně a jedna nová kampaň - Bulge 1999 - šla stáhnout z oficiálních stránek SSI.

Steel Panthers III
Třetí díl s podtitulem Brigade Command 1939-1999, pokrývá období jako předchozí dva díly dohromady. Obsahuje tři kampaně z druhé světové války a tři modernější. Došlo ke změně herního systému, nově je možné ovládat skupiny jednotek v rámci jednoho hexu a ne pouze jednotlivé jednotky. Tím se hra přiblížila Panzer Generalovi. Tato změna a mírné zjednodušení vedly k neúspěchu tohoto dílu a ze strany SSI k ukončení série. S tímto dílem nemám žádné osobní zkušenosti a tak nemohu posoudit zda šlo o tak velký problém nebo zda SSI reagovala na své finanční problémy a nižší zisky z tahových strategií obecně.

Steel Panthers Main Battle Tank
Tím série naštěstí zdaleka neskončila a podle některých jsou až následující projekty to nejzajímavější. První následovník je hra SPWW2 z roku 1999 od Camo Workshop. Využívá modifikovaný engine z druhého dílu a byl oficiálně schválen SSI. Šlo spíše o první vlaštovku a velkou popularitu si získaly až následující dvě hry. Steel Panthers: Main Battle Tank (2002) je pokračováním SPWW2 od stejných autorů. Stále jde o modifikovaný engine dvojky. Steel Panthers: World at War (2000) vytvořila firma Matrix Games. Četl jsem mnoho diskuzí mezi fanoušky MBT a WaW a mohu klidně prohlásit, že obě jsou to skvělé, hodně propracované a detailní hry. Zájemce neudělá chybu ani s jednou variantou. Množství obsahu v obou je ohromující.

Steel Panthers World at War
Osobně jsem hrál pouze World at War. Ten byl i s velkým množstvím obsahu šířen zdarma a následně byly vydávány zpoplatněné megakampaně. V součastnosti se prodává Generals Edition, která obsahuje všechny čtyři vydané megakampaně. Poslední aktualizace v8.40 vyšla v roce 2005. Camo Workshop aktualizovalo obě své hry i v roce 2020.

Steel Panthers je hezky rozvětvená série ve které je dodnes co hrát. Rád vzpomínám na hraní prvních dvou dílů i World at War a někdy se k jejímu hraní musím vrátit. Obrázky jsou převzaty z MobyGames, ale níže ještě ukážu pár fotek své krabice prvního dílu a megakampaně Lost Victories, bohužel pouze samotné CD.     





2 komentáře:

  1. Tohle jsem vždycky strašně chtěl hrát, obrázky byly lákavé, recenze a články o této hře od Michala Rybky rovněž. Ale vždy, když jsem to zkusil, tak jsem pohořel na volbě jednotek, neuměl jsem u sebe vybojovat dilema, které si do bitvy vzít či přikoupit, protože jsem vlastně na začátku bitvy nevěděl, proti čemu stát. To mě natolik odradilo, že jsem se do toho nakonec neponořil a říkal jsem si, třeba někdy v budoucnu, až budu mít tuny času a budu moci jednu misi zkoušet třeba x krát :-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jó ten čas. Proto se k těm hrám špatně vrací. Já často aplikuji strategii výběru rychlých jednotek a průzkumu mapy. Po pár rychlých tazích scénář restartuji a jedu naostro. Dělal jsem to i teď u pokročilejších misí v BI2 a řekl bych že to ušetří pěkných pár hodin.

      Smazat