pondělí 12. dubna 2021

TOP10 Real-time strategií

Už při prvním setkání, Dunou 2, jsem si žánr oblíbil. Nová hratelnost a navíc oblíbený svět Franka Herberta mě u hry držely opravdu dlouho. Nějaké RTS jsem si vždy rád zahrál, ale největší množství jich bylo v letech 1996-1999. Později se žánr začal měnit a ustupovat do pozadí. Poslední dobou se klasické RTS vracejí, ať už nové nebo v podobě remasterů a já jich opět hraji více. Tento žebříček obsahuje to co považuji za klasiku žánru, směr vytyčený zmíněnou Dunou. Obecně do žánru spadají i skvělé tituly jako Commandos nebo Settlers, ale ty pro dnešek vynechám. Jako obvykle, u vícedílných záležitostí je vždy myšlena celá série. Pořadí je opět pouze abecední.

  1. Command & Conquer
  2. Dark Reign
  3. Dune 2
  4. Earth 21xx
  5. KKND
  6. MechCommander
  7. Original War
  8. Star Trek Armada
  9. Total Annihilation
  10. Warcraft
    Dune 2

Popis výběru nemohu začít jinde než u Westwoodu. Duna 2 jako mé první setkání s žánrem, navíc přinesla velkou část tradičních prvků. Koncept byl dále rozvinut sérií Command & Conquer, které patří mezi mé nejoblíbenější série vůbec a na blogu jsem jí již věnoval hodně místa. Za povedený považuji i remake Dune 2000 na enginu Red Alerta a pokračování Emperor: Battle for Dune. Styl studia mi vždy vyhovoval a platí to dodnes jak dokázalo mé nadšení z Remastered Collection.

Od počátku byl hlavní konkurencí Blizzard a jeho série Warcraft. První dva díly vždy příjemně vylepšily předchozí počin Westwoodu a třetí přinesl hromadu nových nápadů. Osobně mám nejraději druhý díl. Mnoho lidí má také raději fantasy zasazení Warcraftu. Zmínit musím i Starcraft, který je rozhodně dobrou hrou i když mě k srdci nepřirostl. 

Dark Reign, Earth 2140, KKND a Total Annihilation jsou výborné strategie, ale také velké kopie C&C. Pocházejí z doby velkého rozmachu RTS, ale každá má svoji novinku a především skvělou hratelnost. V době jejich vydání vycházelo klidně několik RTS měsíčně a právě tyhle jsem si nejvíce oblíbil. Dark Reign jsem před dvěma lety znovu dohrál i s datadiskem a hra je stále výborná. Vzhledem k množství jsem řadu dílů tenkrát kompletně nedokončil a určitě to chci postupně napravit. 

MechCommander a Star Trek: Armada jsou v tomto výběru především díky svým světům. Jak BattleTech, tak Star Trek mám rád a strategie z těchto prostředí mě prostě lákaly. Obě se dočkaly dvou dílů a obě se hrají opravdu dobře. Star Trek se dočkal ještě hry New Worlds, ale ta se tolik nepovedla.

Original War je jediný český zástupce a rozhodně naší nejlepší RTS. Zábavný příběh, chytlavá hratelnost a množství unikátních prvků, třeba povolání. To vše činí z Original War asi nejzvláštnější zážitek z dnešního žebříčku a hru kterou by jste určitě neměli minout.

5 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Nejsem moc RTS zdatný, vždy jsem preferoval tahovky, ale když už jsem se do nějaké RTS ponořil, tak to byl vždy docela zážitek a docela jsem si to nakonec užil. Já mám třeba hodně vysoko Starcraft a Homeworld. Předpokládám, že ti v tomto žebříšku jde o naprosté klasiky typu - postav základnu, navyráběj mnoho a pošli na nepřátelskou základnu. Pokud by šlo o všechny RTS, třeba i ty s paouzou, určitě bych měl v TOP 10 i Stellaris a Nobunaga´s Ambition 14 Sphere of Influence. Tam by pak byla o první místa bitka s Dunou 2 a tím Starcraftem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, přesně jak píšeš. Vidíš, zrovna Homeworld se mi nelíbil, hrál jsem jen pár misí. Tahovky mám také rád, asi tak nastejno. Spíš je to pak o jednotlivých hrách než o žánru.

      Vymazat
    2. A co říkáš třeba na Supreme Commander?

      Vymazat
    3. Rozhodně dobrá hra, podobu s TA nezapře. Ty obří počty jednotek jsou jedinečné. Nějaký čas jsem strávil s oběma díly, ale na dohrání stále čekají.

      Vymazat