pondělí 29. srpna 2022

Sbírka: Čas na kávu 4 - Nemám ústa & musím křičet a Quaker's Paradise

Tentokrát se podíváme na opět na něco trochu jiného, zatím se mi daří udržovat různorodá témata této série článků. Hlavní inspirací je hra měsíce srpna, adventura I Have No Mouth, and I Must Scream. Ta je založena na stejnojmenné povídce Harlana Ellisna. Druhá část článku je o CD Quaker's Paradise.

Legendární povídka Nemám ústa a musím křičet vyšla již roku 1967 v magazínu If. Jde o pravděpodobně nejznámější dílo spisovatele Harlana Ellisna, který za ni získal hned následující rok cenu Hugo. Ellison je ale i jinak velmi úspěšný autor, získal celkem 11 cen Hugo, 5 cen Nebula a řadu dalších ocenění. Proslavil se i na televizních obrazovkách, je totiž autorem scénáře k jedné z nejlepších epizod klasického Star Treku - Město na pokraji věčnosti - a epizody Krajních mezí - Voják, která posloužila jako inspirace pro Terminátora. Povídka Nemám ústa a musím křičet vyšla v češtině hned třikrát, poprvé v roce 1996 v antologii Hugo Story III: 1968-1969. Kniha vyšla zhruba rok po vydání hry a hráči se tak mohli celkem brzy seznámit s její předlohou. Osobně jsem měl knihu půjčenou až o pár let později, když jsem hrál českou verzi vydanou u časopisu Excalibur. Na další vydání si museli čtenáři počkat celých 24 let, ale roku 2020 vyšli hned dvě sbírky plné povídek Harlana Ellisna a obě obsahovali i Nemám ústa a musím křičet. První se jmenuje Vrchol vulkánu: Oceněné povídky Harlana Ellisona od nakladatelství Argo a obsahuje 23 povídek, za které autor obdržel nějakou cenu.

Druhou vydalo nakladatelství Fobos pod názvem Nemám ústa & musím křičet a jde o titul, který jsem pořídil. Obsahuje následující povídky:
  • Nemám ústa a musím křičet
  • Velký Sam byl můj kamarád
  • Oči prachu
  • Jak nás vidí jiný
  • Samobol
  • Drakobijcův sebeklam
  • Pěkná Maggie Mincička

Součástí knihy je nejen tradiční předmluva autora, ale i další úvodní slovo ke každé povídce. Ellison měl svérázný pohled na svět a jeho povídání bylo často zajímavější než povídky samotné. U Nemám ústa a musím křičet se dozvíte o inspiracích, původu názvu i Ellisnově přístupu k rozborům jeho díla. Povídky jsou od sebe dost odlišné, což musím ocenit, a mají více či méně depresivní atmosféru. Titulní povídka je rozhodně nejpovedenější, ale ostatní se hodnotí hůře. Je to zajímavé čtení, ale nejde úplně o můj šálek kávy a do opakování se nepustím. Ke hraní hry jde o zajímavý doplněk a nejen stejnojmenná povídka doplňuje hezky herní atmosféru a myšlení autora.

Quaker's Paradise je první CD od firmy SoftKey, které zde představuji. Tato společnost má na kontě řadu podobných, více či méně povedených, disků. Tohle bohužel patří mezi ty méně zajímavé, alespoň pro mě. Obal i hlavní soubor s popisem disku jsou v holandštině, naštěstí popisy jednotlivých rozšíření jsou anglicky. Rok vydání je 1997.

Na disku není žádné menu, pouze osm adresářů a soubor ve dvou formátech (txt a doc-respektive rtf) s obecným popisem instalace rozšíření a přehledem obsahu - stručnějším než se dočtete zde. Co tedy na disku najdete?

Vezmeme to hezky podle velikosti, z celkových 54MB. Největší část zabírá WAPENS, ano i názvy adresářů jsou holandsky, tedy zbraně - 43 nových nebo modifikovaných kousků. Pod jménem DIV se schovává taková různorodá směska, originálně nazvaná nestandartní rozšíření. Jde o pár nových módů, úpravy kamery, chování nepřátel nebo předpřipravené kompilace více úprav. V adresáři ROBOTS se nachází deset různých botů.

Stejné množství modifikací, tentokrát pro multiplayer je v adresáři MULTIP. Jde většinou o drobnosti, ale za zmínku stojí Team Frotress verze 1.21, předchůdce dodnes populární Team Fortress 2. V adresáři EDIT je několik editorů a dalších nástrojů pro práci s daty prvního Quake. Pod názvem MONSTER naleznete překvapivě pouze osm nových nepřátel. PATMAN je software pro Windows 95 sloužící k přehledné správě různých úprav hry. Poslední adresář ICON obsahuje 10 ikonek, které lze využít třeba pro zkrášlení plochy vašeho počítače.

A to je vše. Ve své době byl obsah tohoto disku pro mě zklamáním, na nové zbraně ani nepřátele si nepotrpím a u multiplayeru jsem byl rád, když se dal hrát normálně. Dodnes nechápu absenci nových levelů, což je tradiční náplň podobných disků a hlavní důvod proč jsem je začal sbírat.   




Žádné komentáře:

Okomentovat